CAO Unilever: standpunten liggen nog ver uit elkaar

CNV Vakmensen en FNV hebben deze week opnieuw met Unilever onderhandeld over een nieuwe cao. Ook tijdens dit 7e overleg is het niet gelukt om tot overeenstemming te komen. Wanneer er weer wordt overlegd, hangt af van Unilever die op dit moment nog geen nieuwe afspraak wilde maken.

Wat wil Unilever
1. Pensioen: in 2021 en 2022 maximale pensioenpremie 37% (op dit moment 58%). De werknemersbijdrage voor het pensioen gaat van 3 naar 1,5% (als compensatie voor de geringere kans op indexatie, door het drastisch verlagen van de pensioenpremie). We moeten met elkaar in gesprek over een nieuwe regeling vanwege het pensioenakkoord. Unilever wil graag dat er op 1 januari 2023 een nieuwe regeling wordt ingevoerd, maar over de kaders die daarbij horen (hoeveel premie is beschikbaar voor de pensioenregeling, hoeveel voor de overgangsregeling, hoeveel geld voor kosten en risico's) houdt men de boot af.
2. De RVU (regeling vervroegd uittreden) waarover we nu afspraken kunnen maken tot en met 31 december 2025: Unilever wil deze regeling mogelijk maken voor de medewerkers in ploegendienst die werken in Hellendoorn; was eerst 3 jaar, nu (bijna) 5 jaar.
3. 80-90-100-regeling: wil men nu mogelijk maken voor alle medewerkers van 60 jaar en ouder gedurende 7 jaar. Unilever wil deze afspraak maken voor de duur van 2 jaar.
4. Thuiswerkvergoeding: het is volgens Unilever te vroeg om hierover afspraken te maken. Wel wil men een eenmalige bruto-uitkering verstrekken van 250 euro.
5. Loon: Unilever bood op 7 januari een loonsverhoging van 1,3% per 1 januari 2021 en een eenmalige bruto uitkering van 250 euro voor de periode oktober-december 2020 vanwege het missen van loonsverhoging over die periode. Het loonbod werd verhoogd naar 1,3% per 1 januari jl. en 0,45% per 1 juli a.s. Omdat de loonsverhogingen niet over de hele caoperiode gaan, is dit in 2021 bij elkaar ca. 1,5% loonsverhoging.
6. persoonlijke leerrekening: Unilever wil géén afspraken maken over een persoonlijke leerrekenng.

Wat is het standpunt van CNV (en FNV) op deze punten
1. Pensioen: wij willen dat er in 2021 en 2022 voldoende premie wordt betaald om het pensioen op peil te houden en te zorgen voor een soepele overgang naar de nieuwe pensioenregeling. Het verschil in standpunt hierover is o.i. overbrugbaar. (Unilever zat eerst op 34% premie en wil nu naar 37%; vakbonden zaten op 40% en zijn bereid naar 38% te gaan). Daarnaast willen wij afspraken maken over de premie voor die nieuwe regeling, zodat de werkgroep die hier verder mee aan de slag gaat, weet wat de kaders zijn en zodat er bijvoorbeeld ook voldoende geld is om het afschaffen van de doorsneepremie (iedereen betaalt evenveel pensioenpremie of je nu jong of oud bent; jongeren betalen eigenlijk te veel, ouderen te weinig. Deze systematiek wordt afgeschaft maar dat kan natuurlijk niet zonder passende maatregelen voor iedereen vanaf een jaar of 40).
2. RVU: we zijn akkoord met het starten met RVU voor de medewerkers in de ploegen in Hellendoorn, maar we willen dit bij een volgende cao wellicht ook voor andere medewerkers kunnen afspreken.
3. 80-90-100-regeling: wij willen deze afspraak maken tot en met 31 december 2025, in lijn met de duur van de afspraak over de RVU, dus voor een periode van ca 5 jaar.
4. Thuiswerkvergoeding: wij willen graag een thuiswerkvergoeding afspreken maar als alle medewerkers die onder de cao vallen een vergoeding krijgen van 480 euro netto, dan is dat wat ons betreft ook goed.
5. Loon: vakbonden willen een loonsverhoging van 2,8% en een eenmalige uitkering van 250 euro.
6. persoonlijke leerrekening: we zijn ontzettend teleurgesteld over de weigering van Unilever om hierover afspraken te maken.

De belangrijkste verschillen
Die zijn te vinden op het vlak van pensioen en dan met name over de kaders van de nieuwe pensioenregeling, het loon, de vergoeding voor thuiswerken (incl. de bonus voor de mensen in Hellendoorn die hebben doorgewerkt) en de weigering van Unilever om een persoonlijke leerrekening af te spreken. Door over te gaan naar de gedempte kostendekkende premie heeft Unilever een groot kostenvoordeel (van 58% naar 38%). Daarom is er volgens ons ook voldoende financiële ruimte om én alvast goede kaders met elkaar af te spreken voor de nieuwe pensioenregeling én een loonsverhoging af te spreken die hoger ligt dan wat Unilever nu biedt. Met het huidige loonbod van Unilever wordt de inflatie net gecompenseerd.

Andere punten waarover overeenstemming is of haalbaar is:
Opnemen van een tekst m.b.t. rouwverlof, recht op onbereikbaarheid, vakbondscontributie nieuwe leden (1e jaar op kosten van Unilever), en maand van de vakbond, voortzetting financiële en loopbaanscans.

Unilever aan zet, geen nieuwe afspraak gemaakt
Met name op pensioen en loon is het gat tussen wat vakbonden vragen en wat Unilever wil nog aanzienlijk. Unilever heeft gezegd zich nu te gaan beraden op een volgende stap. Daarbij gaf men aan te willen blijven zoeken naar een gezamenlijke oplossing. Unilever vond het desondanks niet nodig om een nieuwe datum voor cao-overleg af te spreken. We wachten de reactie van Unilever om die reden even af. Bij nadere ontwikkelingen zullen we je informeren. Uiteraard horen we graag ook hoe jij tegen deze stand van zaken aankijkt.

De onderhandelingsdelegatie namens CNV:
Natasja den Daas (natasja-den.daas@unilever.com),
Rob Menting (rob.menting@unilever.com)  en