de kop is er af

Op 17 december 2019 vond het tweede overleg plaats om te komen tot een nieuwe cao in de transport & logistiek. We gingen het overleg in met een dubbel gevoel. De voorstellen van werkgeverskant zorgen niet voor een verbetering van de arbeidsvoorwaarden. We praten je graag bij.

Korte terugblik
Tijdens de eerste overlegronde op 26 november stonden de voorstellenvan de verschillende partijen centraal. CNV Vakmensen heeft evenals de andere vakbonden haar voorstellen toegelicht. Dit zijn verbetervoorstellen ten opzichte van de huidige cao. Immers CNV Vakmensen is van mening dat wanneer we de uitdagingen voor medewerkers en de organisaties in de toekomst het hoofd willen bieden we een betere cao nodig hebben. Werkgeversorganisaties TLN en VVT presenteerden ook hun voorstellen. Deze voorstellen getuigen er niet van dat de werkgevers zich willen profileren als een aantrekkelijke sector van huidig en nieuw aan te trekken personeel. Deze zijn niet serieus te nemen.

Diep in de ogen gekeken
De dag is gestart met elkaars eens diep in de ogen te kijken en de waarheid te zeggen. Wat willen we nu met elkaar voor deze sector en de medewerkers die deze sector maken? CNV Vakmensen heeft aangegeven dat het niet zo kan zijn dat we aan de ene kant gezamenlijk aan de slag zijn om de sector een stukje mooier maken én aan de andere kant een afbraak wordt voorgesteld op de cao.

Touwtrekken
Onze inzet is helder, goed beargumenteerd en realistisch. De voorstellen van TLN staan daar lijnrecht tegenover. Waar we geen zin in hebben is om nu te gaan touwtrekken tussen onze voorstellen en die van hen. Dan loop je het risico dat je op nul met een kleine plus uitkomt. Dat is niet wat wij willen omdat we daar jou en jouw collega’s te kort mee doen.

Alternatieve route
We hebben de werkgeversorganisaties verleid om de voorstellenbrieven maar in de tas te laten zitten. Wij hebben de werkgevers voorgesteld om te zoeken naar overeenkomsten. Op welke grote thema’s willen we in de komende cao’s positieve stappen nemen? Dat is voor vakbonden en werkgevers net iets anders, maar er zijn zeker raakvlakken.

Voor de drie vakbonden zijn de thema's beloning, terugdringen overwerk/meer zeggenschap over arbeidstijden, arbeidsomstandigheden en gezond eerder stoppen met werken belangrijk.
Werkgevers vinden het belangrijk dat de waarde van de vakantiedag deel uitmaakt van het thema beloning, daarnaast zijn sociale innovatie en de pakketdiensten, internationaal transport en bouwgerelateerd vervoer belangrijke onderwerpen.

Op 21 januari 2020 gaan de gesprekken weer verder. De thema's worden verder uitgediept en besproken. Door alle partijen is het overleg als constructief ervaren. Het CNV hoopt dat dit zo blijft en er na 21 januari meer concreets te melden valt. Het CNV wil bouwen aan een nieuwe cao waar jij mee vooruit kan. Dat betekent dus met elkaar zoeken naar verbeteringen en geen verslechteringen!

Meepraten en reageren doe je op JeAchterban.
Ontvang je deze e-mail per post? Ga dan naar www.jeachterban.nl/transport-logistiek om verder te lezen en mee te praten.
Oh ja, vergeet deze nieuwsbrief niet te delen met je collega's.

De onderhandelingsdelegatie bestaat uit de kaderleden Tonnie Vinke, Ton ten Have en Loek Koenders en de CNV bestuurders Tjeerd Orie en Tjitze van Rijssel.