Aan de leden van de afdeling Wegvervoer van de ETF

Start van de online-enquête van de ETF over vermoeidheid bij bestuurders in het Europese wegvervoer

In het kader van het door de EU gefinancierde project "Vakbonden en bestuurders voor veiligere wegen in Europa" lanceert de ETF een online-enquête over vermoeidheid bij bestuurders in het Europese wegvervoer. Het doel van het project is capaciteit op te bouwen bij de organisaties die lid zijn van de ETF om de vermoeidheid van bestuurders in het personen- en goederenvervoer over de weg aan te pakken. De ETF zal - in samenwerking met het onderzoeksinstituut wmp consult - een studie ontwikkelen over vermoeidheid van chauffeurs in het bus-, touringcar- en vrachtvervoer over de weg. Meer informatie over het project is beschikbaar op de speciale projectpagina en de projectflyer (zie hierboven onder Downloads).

De online-enquête van ETF over vermoeidheid van chauffeurs in het Europese wegvervoer heeft tot doel het bewustzijn over vermoeidheid bij Europese bus-, touringcar- en vrachtwagenchauffeurs te verbeteren, de oorzaken en gevolgen van vermoeidheid van chauffeurs te identificeren en aan te pakken, en preventieve maatregelen tegen vermoeidheid te nemen.

De doelgroep van de online-enquête zijn vrachtwagen-, touringcar- en buschauffeurs, die lange afstanden afleggen of lange werkuren maken (bijvoorbeeld meer dan 8 uur per dag). De enquête heeft echter geen betrekking op het stedelijk openbaar vervoer.

De bevindingen van de enquête zullen door de ETF en wmp consult worden gebruikt om meer kennis te vergaren over de vermoeidheid van chauffeurs in het Europese wegvervoer en zullen worden meegenomen in het onderzoek. In de enquête wordt de respondenten niet gevraagd hun naam bekend te maken en alle verstrekte informatie zal als strikt vertrouwelijk worden behandeld.

Achtergrond
Vermoeidheid van de bestuurder is niet "onderdeel van het werk". Integendeel, het bestaat uit mentale en fysieke vermoeidheid en slaperigheid. Tekenen van vermoeidheid van de bestuurder kunnen geeuwen zijn, moeite hebben met het openhouden van de ogen en moeite hebben om zich te concentreren. Vermoeidheid van de bestuurder leidt tot een verhoogde neiging om zich mentaal terug te trekken uit de rijtaak en een verslechtering van de rijprestaties die zich manifesteert in een tragere reactietijd, een verminderde aandacht, een hoger tempo van het oversteken van de rijstrook en het algemene vermogen om de controle over het voertuig te behouden.

Waar kan men toegang krijgen tot de online-enquête?
De online enquête is beschikbaar in de volgende talen, selecteer uw taal in het uitklapmenu in de rechterbovenhoek van de webpagina.

Ik heb de link bijgevoegd van de enquête: http://survey.wilke-maack.de/index.php/168972

Bulgaars
Tsjechisch
Nederlands
Engels
Frans
Duits
Italiaans
Pools
Roemeens
Slowaaks
Spaans

Voor updates kunt u ons volgen op de Facebook-pagina en Twitter-pagina van de ETF-afdeling voor wegvervoer.

We rekenen op de steun van alle leden van de sectie om de enquête te delen met hun leden die als vrachtwagen-, bus- en touringcarchauffeur werken en hen uit te nodigen om deel te nemen aan de enquête. We houden u op de hoogte van het aantal reacties.

Hartelijk dank voor uw bijdrage aan het ETF-project over chauffeursmoeheid!

Namens het ETF-secretariaat,

Peter Boeseken
Bestuurder Besloten Bus
M.  06 5160 2043
E.  p.boeseken@cnvvakmensen.nl

Downloads