Veiligheid buschauffeurs

Afgelopen zondag pleitte ik op RTV Noord namens CNV Vakmensen voor meer veiligheid voor chauffeurs. Ik deed dit op basis van een proef met schermen in bussen van Qbuzz in Groningen en Drenthe.

De resultaten van deze proef zijn overwegend positief en uitgevoerd in samenwerking met deskundigen en buschauffeurs. Een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd door deskundigen is voor mij geen reden om te twijfelen aan de inhoud. Op basis van het rapport stelde ik dat Qbuzz nu moet doorpakken als gaat om de veiligheid van chauffeurs op de lange termijn. Als niet het plaatsen van schermen maar andere oplossingen de beste zijn, dan is mij dat om het even.

De reactie van FNV op RTV Noord gisteren verbaasde mij dan ook. CNV zou met het voorstel tot het plaatsen van schermen een levensgevaarlijke situatie willen creëren waarbij doden zouden kunnen vallen. Dit is niet wat ik uit de eindconclusie en de verhalen/ ervaringen van buschauffeurs afleid.

Overal in het land duiken berichten op variërende van verbale discussies tot spuugincidenten in de bus. Minister van Nieuwenhuizen noemde de incidenten na afloop van de ministerraad donderdag “bij de beesten af ”. De celstraf van 8 weken die is opgelegd aan iemand die een chauffeur in zijn gezicht spuugde is een duidelijk signaal dat dit absoluut ontoelaatbaar gedrag is. Ik roep daarom ook op dat elke buschauffeur ieder incident blijft melden zodat er kan worden gehandhaafd.

CNV Vakmensen roept verder op om nu door te pakken om deze incidenten te beperken, enerzijds door handhaving, anderzijds dus door zogenaamde preventieve maatregelen te nemen zoals bijvoorbeeld een scherm. Ik neem aan dat FNV niet anders kan dan het daarmee eens zijn. Over de wijze waarop kan je discussiëren. Maar baseer je dan wel op inhoud.

Afgelopen week werden chauffeurs ‘mensen mensen’ genoemd. Zij zijn in een normale situatie de hele dag onder de mensen en houden daarvan. Nu rijden zij voornamelijk lege bussen heen en weer en dat knaagt bij vele chauffeurs. Als je dan ook nog te maken krijgt met absurde situaties zoals hierboven beschreven is het werkplezier helemaal weg.

De afzetlinten zoals die nu in bussen zijn aangebracht zijn een goede preventieve maatregel voor nu in de nog vrijwel lege bussen. Ik pleit voor een lange termijn oplossing als we weer langzaam teruggaan naar school en werk. Het besmettingsgevaar is voorlopig nog niet voorbij. Ik hoor en lees over de anderhalve meter economie, dan moeten vervoerders zich daar in het kader van goed werkgeverschap ook op gaan voorbereiden.

Qbuzz Groningen/Drenthe stelt dat het niet gemakkelijker wordt nu CNV en FNV tegenover elkaar zouden staan. Dat is niet het geval. Alle partijen willen hetzelfde en dat is veiligheid borgen voor de chauffeurs. Over de manier waarop kunnen we van mening verschillen. CNV is van mening dat die oplossing gebaseerd moet zijn op basis van meningen van deskundigen. De uitgevoerde proef is een stap in de goede richting om aan deze veiligheid te werken. Ik roep daarom nogmaals op te kijken naar de lange termijn. 

Laten alle partijen keihard werken aan de veiligheid van onze buschauffeurs.
Nu, straks en in de after Corona periode.

Met vriendelijke groet,

Sijtze de Bruine
Bestuurder CNV Vakmensen