Stand van zaken Arriva Brabant

Op 4 juli is er overleg geweest. Hieronder tref je de besproken punten aan.

Uitbesteden van werk
De VC Waalwijk heeft vragen gesteld over het Efteling werk. Jan Pieter Been heeft aangegeven, dat hij niet wil dat dit werk wordt uitbesteed, omdat anders het evenwicht tussen het aantal vroege- en late diensten verdwijnt. De aanvoer naar de Efteling blijft dus in het pakket Waalwijk. Arriva heeft daarnaast natuurlijk ook contracten met onderaannemers die tot de einddatum van de concessie lopen. Maar Arriva heeft daarnaast absoluut de voorkeur om zoveel mogelijk werk door “eigen mensen” te laten doen en wil nogmaals aangeven dat hij samen met de vc naar oplossingen wil zoeken.
In Uden zullen een aantal lijnen worden uitbesteed. Daartegenover staat dat weer andere – nu – uitbestede lijnen, weer door Arriva zelf worden gereden. Uiteindelijk blijft voor Uden het aantal zelf gereden dru’s gelijk.

Pilot “nieuwe mobiliteit"
Bergen op Zoom:  Arriva organiseert 2 personeelsbijeenkomsten over de pilot “nieuwe mobiliteit” (flex systeem 2.0, deel- auto en deelfietsen als aansluiting op HOV-lijnen). Welke systemen gekozen worden is nog onbekend. Arriva kiest ervoor om pas iets te publiceren in de nieuwsbrief als plannen definitief zijn. Helaas lekken andere partijen (politiek) wel vaak tijdelijke plannen hetgeen voor veel onrust zorgt.

Tilburg
De gemeente Tilburg wil graag over de grond van de stalling Tilburg hebben voor woningbouw. In het constructieve overleg tussen de gemeente Tilburg en Arriva heeft Arriva aangegeven, dat zij op zijn vroegst juli 2020 verkassen mits infrastructuur en faciliteiten gereed zijn.

Inzet vakbonds-vertrouwenspersoon bij re-integratiegesprekken
Partijen moeten er met elkaar zien uit te komen. Daar waar dat niet lukt om er samen met de betreffende teammanager uit te komen, kan de vertrouwenspersoon schakelen met de concessiemanager.

Arriva Heerenveen interpreteert de cao op een aantal punten anders dan de vakbonden:
a. DOT-uitkering
Derving onregelmatigheidstoeslag bij vakantie/verlof/afwezigheid. Tot de invoering van het schillenmodel in Brabant december 2017 hebben alle parttimers geen DOT ontvangen over hun opgenomen verlof.  Dit jaar verjaart de terugvordering (max. 5 jaar terug).
We delen de directie mede dat in verband met dreigende verjaring we nu voorbereidingen treffen.
b. Diplomatoeslag van nuluren contractanten en uitzendkrachten: terugwerkende kracht 5 jaar
Hebu heeft haar uitzendkracht de diplomatoeslag met terugwerkende kracht betaald. Voor de andere uitzendkrachten wordt een collectieve loonvorderingsprocedure gevoerd. Voor de nuluren contractanten verschuilt Arriva zich achter de grammaticale uitleg van de cao, terwijl volgens de beide bonden de diplomatoeslag wel degelijk betaald hoort te worden zodra men deze 0 uren contractanten inzet.
c. Verschuivingstoeslag voor dienstdoen op een vrije dag
Partijen aan tafel zijn het erover eens dat zodra de planner een beroep doet op een chauffeur deze toeslag gewoon uitgekeerd dient te worden.
d. Forenzenvergoeding op 28 mei
Arriva Heerenveen heeft naar aanleiding van de staking op 28 mei eenzijdig het bedrag van de forenzenvergoeding aangepast. Kijk op je loonstrookje of het bedrag van de forenzenvergoeding nog hetzelfde is als de vorige maand.

Hoe zit het met de forenzenvergoeding als je een contract hebt voor bv. twee dagen en je komt een aantal dagen extra werken. Je hoort dan ook forenzenvergoeding over deze extra gewerkte dagen te krijgen of in ieder geval de kilometers die je gemaakt hebt.. NB bij min-max’ers wordt dit wel op het eind van het jaar gecorrigeerd.

Deze punten worden centraal in Heerenveen besproken. Mocht je ook geconstateerd hebben dat jij deze toeslagen/uitkeringen niet correct hebt ontvangen, neem dan contact op met de kaderleden zodat je je kunt voegen in de collectieve procedures die beide vakbonden met betrekking tot deze punten gaan voeren als Arriva de cao niet correct gaat toepassen.

Tijdelijk werken op andere standplaatsen
Indien Arriva je vraagt tijdelijk te werken op een andere standplaats dan behoor je de VCSA vergoeding te ontvangen.

Nachtwerk
Nieuwe instroom in Breda weet vanaf het begin dat zij ook af en toe in het Nachtnet worden ingezet. Arriva stelt zich op het standpunt dat zoveel mogelijk werk door eigen personeel moet worden gereden. Als de groep werknemers die het Nachtnet rijden groot genoeg is dan worden de lasten eerlijker verdeeld. Die groep wordt constant ververst. De vergoeding voor nachtwerk gebeurt gewoon conform cao. Als je om moverende redenen niet kunt rijden tijdens de Nacht, dan betekent dit niet dat je niet aangenomen wordt bij Arriva.

Schillenmodel
Is een nog lopende landelijke discussie tussen vakbonden en Arriva Heerenveen.

Veiligheidsmaatregelen service punten
De nieuwe store in Tilburg is heel mooi. Arriva heeft hier al extra veiligheidsmaatregelen genomen. Er zijn noodknop voorzieningen, cameratoezicht en een veiligheidsprotocol. Ook voor het afstorten van geld zijn er afspraken gemaakt.

Schone luchtkwaliteit Breda
Arriva heeft al gezocht naar een andere locatie en blijft hier ook naar zoeken. Zeker omdat de architect heeft aangegeven dat het niet oké dat er een wijziging aan het gebouw komt (aanzuiging schone lucht via een zichtbare muur).  Arriva zoekt uit of er na het bezoek van de Arbeidsinspectie nog een fijnstofmeting is geweest. Deze meetresultaten worden gedeeld met de vc in Breda. Als het nodig is dat de filters vaker worden schoongemaakt dan 1 x per maand, dan is dat geen probleem.

Rijbewijsverlenging
Als een chauffeur de verlenging tijdig en aantoonbaar heeft aangevraagd (advies min 6-8 maanden voorafgaand) dan zitten er geen sancties op c.q. dan kun je niet gedwongen worden om verlofdagen op te nemen je moet dan natuurlijk wel ander werk doen.

Voor de volledige tekst van de gezamenlijke nieuwsbrief verwijs ik jullie naar de bijlage.

Jean-Marie Severijns
bestuurder CNV Vakmensen
M: 06 51 60 21 60
E: j.severijns@cnvvakmensen.nl

Downloads