Financiering RVU, hoe zit het nu?

Wij hebben best wel vragen gekregen over de financiering van een mogelijk RVU regeling. Wie betaalt nu voor wie en is er een kind van de rekening? Daarom een poging om wat meer duidelijkheid te geven. Het is niet eenvoudig, maar we doen ons best.

Wat het in de sector OV lastig maakt is dat er medewerkers zijn die vallen onder het pensioenfonds ABP en onder het pensioenfonds Rail&OV (dat was kortgeleden SPOV).  Dat heeft alles te maken met de tijd dat sommige bedrijven en concessies onder de ambtenaren vielen.Nieuwe medewerkers vallen allemaal zonder uitzondering onder Rail&OV en niet meer onder ABP. Wat dat betreft is de ABP groep uitstervend.

Wat beide groepen gemeen hebben is dat er voor groepen middelen zijn afgedragen om ouderen de mogelijkheid te geven eerder te stoppen met werken. Er zijn medewerkers geweest die daar profijt van hebben gehad, maar grote groepen ook niet. Wat beide groepen ook gemeen hebben is dat werkgevers daarvoor een afdracht hebben gedaan. Noch een “ABP” medewerker, noch een “Rail&OV” medewerker heeft echter terug kunnen vinden op zijn of haar loonstrookje wat er is afgedragen. Wij beschouwen dit echter wel als geld wat ten goede moet komen van werknemers, maar je kunt niet een directe relatie leggen dat dat ten koste is gegaan van loonruimte. Wat ook voor beide groepen geldt, is dat werkgevers een afdracht hebben gedaan voor alle medewerkers, niet alleen voor chauffeurs, maar ook voor planners, administratieve medewerkers etc.

Rail&OV
Ten behoeve van Rail&OV medewerkers is jarenlang (vanaf 2005) 4,7% van de loonsom afgedragen als SVUOV ter affinanciering van VUT regelingen. In 2015 heeft er een wijziging plaatsgevonden en is 2,6% benut ten behoeve van de pensioenregeling. De  resterende 2,1% is nog steeds benut voor affinanciering van de SVUOV.

ABP
Ten behoeve van ABP medewerkers is vanaf 2005 2,25% van de loonsom afgedragen ter affinanciering van VUT regelingen. In 2015 was deze bijdrage niet meer nodig voor affinanciering, maar is deze opzij gezet in het Vitaliteitsfonds.

Voor zowel Rail&OV als ABP is op dit moment de bijdrage van resp 2,1% en 2,25% opgeschort en voor beiden geldt dat het om collectieve regelingen gaat waar geen rechten uit ontleend kunnen worden. Voor het Vitaliteitsfonds geldt dat dit ten goede moet komen aan duurzame inzetbaarheid, maar eerder stoppen in kader van pensionering is ook een mogelijkheid.

Vitaliteitsfonds
Werkgevers geven aan ook het vitaliteitsfonds te willen gebruiken als deel van de financiering om een RVU van twee jaar mede te kunnen financieren. Dat is niet onlogisch gezien het feit dat ook een groot deel gefinancierd wordt uit dat wat ten behoeve van de Rail&OV mensen opzij is gelegd. Wanneer het Vitaliteitsfonds niet gebruikt mag worden, dan hebben de ABP mensen daar een voordeel aan omdat de RVU voor hun dan ook uit Rail&OV middelen gefinancierd worden. Natuurlijk is het zo dat jonge medewerkers (ABP-ers) dan geen gebruik kunnen maken van de middelen die in het Vitaliteitsfonds zitten, maar iets soortgelijks geldt voor jonge Rail&OV medewerkers. Ook over hun loonsom is geld opzij gelegd, waarvan ze geen gebruik kunnen maken.

Let wel onder jong wordt verstaan die medewerkers die niet in aanmerking komen voor de RVU regeling die we nu willen afspreken.

Een lastig verhaal en niet eenvoudig uit te leggen. Toch hopen wij  een bijdrage te hebben geleerd om een en ander meer duidelijk te maken.

Mochten er vragen zijn, laat het ons weten.

Hanane Chikhi                              -             bestuurder
Evert Jan van de Mheen               -             bestuurder