Onveilige werkvloer bij Verkeersleiding ProRail vraagt om gezamenlijke actie

Na een uitgebreid onderzoek is deze week het rapport gepubliceerd naar de werkbeleving van de werknemers bij de afdeling Verkeersleiding van ProRail. De uitkomsten liegen er niet om. Het rapport maakt pijnlijk duidelijk dat er op veel plekken in de organisatie sprake is van een onveilige werkvloer. Dat vraagt om gezamenlijke actie van ProRail en vakbonden.

Als CNV hebben we indertijd aangedrongen op een grondig onderzoek naar de werkbeleving, omdat tijdens de vorige cao-onderhandelingen wel bleek dat er veel onrust en onvrede was. We zijn blij dat dit voorstel ook is opgepakt en dat er nu een uitgebreid rapport ligt.

Onveilige werkvloer

Het rapport maakt duidelijk dat er een groot probleem is. Op veel plekken, gelukkig niet overal, hebben werknemers te maken met een onveilige werkvloer. Er is sprake van angst, intimidatie, pestgedrag. Het zijn heel pijnlijke constateringen. Er is sprake van ontoelaatbaar gedrag, dat we als vakbond veroordelen. 

Dieperliggende oorzaken

We moeten ons daarbij goed realiseren dat er ook dieperliggende oorzaken zijn, waardoor die verziekte cultuur kon ontstaan. ProRail heeft jarenlang vooral oog gehad voor de harde kant, het halen van prestaties. Voor de menselijke kant, de onderlinge samenwerking en het werkplezier in de organisatie, is veel te weinig aandacht geweest. Ervaring en vakkennis is onvoldoende op waarde geschat, er is over mensen heen gewalst. ProRail zal dus ook hand in eigen boezem moeten steken en erkennen dat hier fouten zijn gemaakt. En dat de mensen in de organisatie veel meer aandacht verdienen.

Oplossingen vragen tijd

Het is goed te zien dat het management bij de terugkoppeling van het onderzoek aan VL dit herkent en erkent. Er is werk aan de winkel. Dit probleem is niet gisteren ontstaan en ook niet van vandaag op morgen opgelost, het zal veel tijd vragen. 

Concrete aanbevelingen

Het rapport doet daarvoor gelukkig ook een groot aantal concrete aanbevelingen. Met een aantal daarvan kan ProRail meteen aan de slag. De operationele druk is bijvoorbeeld gigantisch, constateren de onderzoekers terecht. Die druk moet van de ketel, er moet een betere, solide operationele basis komen. Dat betekent simpelweg: meer personeel voor de operationele functies. Daarnaast is het zaak om te werken aan een gezondere cultuur, met meer begrip, waardering en werkplezier. Dat is niet van de ene op de andere dag te regelen. Wel kan ProRail nu al starten met het stellen van heldere gedragsregels over hoe mensen met elkaar omgaan. En dan ook naar die grenzen te handelen. 

Aan de slag

De werknemers bij Verkeersleiding hebben een prachtige en verantwoordelijke taak als het gaat om het optimaal benutten van de spoorcapaciteit in Nederland. Die verdienen een veilige en gezonde werkomgeving. We hebben er als CNV vertrouwen in dat ProRail dit rapport zeer serieus neemt en met de aanbevelingen aan de slag gaat. Dit rapport moet op tafel blijven liggen totdat de problemen echt zijn opgelost. Daar willen wij graag samen met de ProRail aan meewerken.

Lees hier het gezamenlijke statement van ProRail en vakbonden >

Vragen of opmerkingen?

Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit rapport en de aanbevelingen? Laat het me weten.

Jerry Piqué
Bestuurder CNV Vakmensen
M: 06 51 60 20 52
E: j.pique@cnvvakmensen.nl