Update. Zorgvervoer en taxi

Om het samen te vatten: de komst van een nieuwe cao voor zorgvervoer en taxi leek afgelopen maanden verder weg dan ooit. Partijen konden niet meer door één deur en zelfs het Sociaal Fonds Mobiliteit dreigde te verdwijnen, waardoor een nieuwe cao helemaal uit het zicht verdween. Afgelopen maanden is er gewerkt aan herstel van het vertrouwen tussen vakbonden en werkgevers. Een update.

Cao voor Sociaal Fonds is hersteld

Eind vorig jaar is de verstandhouding tussen de sociale partners - werkgevers en vakbonden - op een dieptepunt gekomen. Het vertrouwen was verdwenen, en het leek erop dat er geen nieuwe cao-afspraken gemaakt zouden worden.

Bovendien werd de cao voor het sociaal fonds eind vorig jaar opgezegd. Het Sociaal Fonds Mobiliteit, belangrijk voor de sector, verzorgt controles en opleidingen. Zonder de cao Sociaal Fonds Mobiliteit zouden deze activiteiten verdwijnen.

De partijen hebben dit echter niet laten gebeuren. Inmiddels is er een nieuwe cao voor het Sociaal Fonds Mobiliteit tot stand gekomen, zodat opleidingen en cao-controles, alsook de controle op afspraken in de taxi-branche, weer van start kunnen gaan. De werkgevers binnen KNV en de vakbonden CNV en FNV hebben hierover een akkoord bereikt.

Dit houdt ook in dat diverse loontabellen zijn aangepast, onder meer door aanpassingen aan de OV-lonen en vanwege de stijging van het wettelijke minimumloon.

Hoe gaan we verder met de 'gewone' cao?

De volgende stap is het vaststellen van een nieuwe arbeidsvoorwaarden-cao. Dit is de 'gewone' cao met afspraken over loon en andere arbeidsvoorwaarden, die op 30 juni dit jaar afloopt. Dat is over ongeveer zeven weken.

Het slechte nieuws: het ziet er niet naar uit dat er voor 30 juni een nieuw cao-akkoord zal zijn. Er is de afgelopen tijd te veel vertrouwen verloren gegaan tussen partijen, en dit moet hersteld worden om tot goede afspraken te komen.

De werkgeversorganisatie KNV en de vakbonden hebben afgesproken dat een onafhankelijke voorzitter eerst met alle partijen apart zal spreken. Op basis van de bevindingen uit deze gesprekken zullen we afspraken maken over de aanpak van de cao-onderhandelingen. Een mogelijkheid is dat we met een 'brede uitvraag' – dus ook onder niet-leden van de vakbond – tot een voorstellenbrief komen. Meer informatie over hoe de cao-onderhandelingen zullen verlopen, verwachten we nog deze maand.

Inmiddels hebben jullie collega's in de cao-commissies van de vakbonden FNV en CNV ook met elkaar gesproken. Het is volgens ons belangrijk om de komende tijd waar mogelijk gezamenlijk op te trekken om tot een goede nieuwe cao te komen. Hoewel we aparte vakbonden zijn met eigen wensen en geluiden, delen we een gemeenschappelijk doel: een aanzienlijke verbetering van de arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden voor werknemers in de taxi- en zorgvervoersector.

Nieuwe bestuurder

Per 1 maart ben ik, ondergetekende, aangewezen om me samen met jullie collega’s in de kadergroepen in te zetten voor betere arbeidsvoorwaarden in de sector Zorgvervoer en Taxi. Ik volg Rick Pellis op, die de afgelopen jaren in deze sector actief was.

Met de meeste kaderleden heb ik inmiddels kennisgemaakt, en ik heb ook met een groot aantal leden gesproken. De komende periode zal ik me richten op de cao Zorgvervoer en Taxi. Naast deze cao blijf ik betrokken bij de onderhandelingen voor de cao Particuliere Beveiliging.


Met vriendelijke groet en wellicht tot ziens,

Erik Honkoop
Onderhandelaar Vakbond CNV
M: 06 - 5132 0918
E: e.honkoop@cnv.nl
 
Bezoekadres: Tiberdreef 4, 3561 GG Utrecht
Postadres: Postbus 2525, 3500 GM Utrecht

 

Laat hier je reactie of opmerking achter voor de onderhandelaar:

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste!

U
Error