Periodiek overleg vakbonden en BAWPTNL

Conform de cao afspraken houden vakbonden en BAWPTNL elke 2 maanden een periodiek overleg om een aantal onderwerpen te bespreken. Zo ook op 15 mei. Hierbij was de nieuwe interim CEO aanwezig, Peter Waterman. In deze nieuwsbrief geven wij jullie een update.
Kennismaking interim CEO
Nu Gerbrand Schutten geen CEO meer is van BAWPTNL was het de vraag of ons periodiek overleg wel doorgang kon vinden. Gelukkig heeft jullie nieuwe interim CEO, Peter Waterman, tijd gevonden in zijn agenda om het overleg met de vakbonden door te laten gaan. Uiteraard begonnen we dit periodiek overleg met een kennismaking, ook met Rosyne Wall en Joeri Baars die voortaan de HR zaken op zich nemen in plaats van de mensen van Visser & Visser. 
Peter Waterman is tijdelijk als CEO aangesteld en zal de organisatie onder de loep nemen en daar waar nodig aanpassingen doen. Hij heeft in elk geval al aangegeven bij de vakbonden dat er goed gekeken moet worden naar de financiële situatie en dat er prioriteiten gesteld moeten worden. Bestaande afspraken worden nageleefd en anders gaan BAWPTNL en de vakbonden wederom met elkaar in overleg voor een passende oplossing.

Besproken onderwerpen
Loonsverhoging verwerkt: de afsproken loonsverhoging is inmiddels verwerkt. Voor de verwerking van de meeruren met terugwerkende kracht moet een extra controle gedaan worden en is dus nog in behandeling.

Naleven van de cao (raamtijden, maximale dienstlengtes)
: er zijn helaas concrete voorbeelden dat de raamtijden en maximale dienstlengtes, zoals afgesproken in de cao, niet correct nageleefd worden. Wij hebben dit nogmaals aangekaart. Standpunt van Peter Waterman is helder: de afspraken in de cao moeten nageleefd worden. Vakbonden gaan er dan ook vanuit dat overschrijdingen van raamtijden en dienstlengtes niet meer zullen voorkomen.

ZZP'ers: inmiddels zijn er aardig wat ZZP'ers ingehuurd om de roosters ingevuld te krijgen. Standpunt vanuit de vakbonden is dat structureel werk ook door vast personeel gedaan moet worden en dus niet door ZZP'ers. Helaas is de huidige situatie zodanig dat met alleen vast personeel de boten niet kunnen varen volgens dienstrooster en er dus wel ZZP'ers nodig zijn. Als vakbonden begrijpen wij dit, maar de verhouding vast personeel versus ZZP'ers moet wel gaan kantelen. Een flexibele schil is prima, maar is bedoeld voor piek en ziek. Daarnaast hebben wij het signaal afgegeven dat de werkdruk hoger kan worden ervaren, omdat ZZP'ers in het algemeen niet dezelfde roosters draaien, bijvoorbeeld geen wachtdiensten.

Aanmelding bij Stichting PAWW: naar aanleiding van de stemming onder de leden van FNV en CNV met een meerderheid voor aansluiting is het nu aan jullie werkgever om zich aan te melden bij Stichting PAWW. Dit is inmiddels gebeurd. Omdat er vanuit Stichting PAWW bepaalde momenten zijn om in te stromen, is het wachten op het eerstvolgende moment. Zodra jullie daadwerkelijk zijn aangesloten, zullen jullie hier bericht over ontvangen. Ook is dit te zien op jullie salarisstrook, omdat er dan premie wordt ingehouden.

Functiewaarderingstraject: het eerste geprek met het externe bureau is geweest. Het is nu aan het management team van BAWPTNL om akkoord te geven. Doel van dit traject is om van alle functies die vallen onder de cao een functieomschrijving op te stellen dan wel te actualiseren, deze te wegen en waarderen.

Fietsenstalling: zoals jullie kunnen zien, staat die er nog niet. Peter Waterman gaat achter de status aan en komt er nog op terug.

Fietsenplan: dit is in behandeling. Er wordt meer informatie opgevraagd qua voorwaarden van de regeling en qua kosten. Als er meer informatie beschikbaar is, zal een besluit worden genomen.

Bedrijfsfitnessregeling: ook dit is in behandeling. Ook hier wordt gekeken naar wat voor soort regeling het zou moeten worden en hoeveel dit gaat kosten. 

Werkgroep (roosters/werkdruk verlagende maatregelen, generatiepact, ORT en wachtdienstvergoeding): in de vorige nieuwsbrief schreven wij dat de werkgroep op korte termijn bij elkaar zou komen, maar helaas is dit toch niet gebeurd. De samenstelling blijft gelijk: 2 vakbondsleden, 2 leden van MT en 2 leden van HR. Wel kunnen per onderwerp de aanwezige personen verschillen, zodat de juiste personen met de juiste expertise over een bepaald onderwerp praten. Er wordt een datum geprikt om alsnog een start te maken.

Kortom, veel onderwerpen zijn nog in behandeling. BAWPTNL gaf aan dat voor het volgende periodiek overleg de verwachting is dat een flink aantal onderwerpen afgerond kunnen worden. Er wordt nog een datum geprikt voor het volgende overleg, maar dit zal na de zomervakantie zijn.

Heb je vragen? Benader een van de kaderleden of vakbondsbestuurders. De nieuwsbrieven over de periodiek overleggen worden bijgehouden op onze cao pagina: Cao Aquabus | CNV Vakmensen


Namens de onderhandelingsdelegatie,

Claudia Druijff, kaderlid FNV,

Rob Lakeveld, kaderlid FNV,

Edward Veninga, kaderlid FNV,

Birgitte Staal, vakbondsbestuurder FNV Vervoer,

Wouter van Middelkoop, kaderlid CNV

en

Diana Kraan
Vakbondsbestuurder CNV
T: 06-22389584
E: d.kraan@cnv.nl