Modernisering cao Beroepsgoederenvervoer

Vandaag, maandag 1 juli 2024, zou het eerste deel van de modernisering opgeleverd gaan worden. Helaas en tot onze frustratie is er ondanks diverse momenten van aandringen vanuit CNV, niets mee gedaan. Daarover in deze nieuwsbrief meer.

Meer autonomie en (regel)vrijheid

De modernisering van de cao zou vanaf 1 januari 2024 beginnen met meer autonomie en (regel)vrijheid en dit zou vandaag klaar moeten zijn. Helaas er ligt helemaal niets. Ondanks aandringen vanuit CNV is er een half jaar voorbij zonder dat er aan de inhoud is gewerkt. En juist voor jou is dit belangrijk. CNV mocht akkoord gaan met de cao, mits er gewerkt zou worden aan de moderinisering. Aangezien je spreekwoordelijk twee partijen nodig hebt om te dansen, is er diverse malen aangedrongen om te starten. Zonder resultaat.

Eindbod

Werkgevers hebben de modernisering ons opgedrongen met het eindbod. Daarbij hebben ze zelf termijnen genoemd, die wij noodgedwongen moesten slikken. Maar om van de nood een deugd te maken, hebben we ja gezegd. Nu er een half jaar zonder inhoudelijke gesprekken over de modernisering voorbij is, zit er druk op de toekomst. Maar werkgevers houd  zich nu zelf niet aan dat waar CNV mee akkoord moest gaan.

Om je geheugen op te frissen; dit is wat er nog meer moet gebeuren:
  • 1 september 2024 tot en met 31 december 2024; verschillende varianten van de cao, waaronder minimum-cao, cao's op deelmarkniveau, etc.
  • 1 januari 2025 tot en met 1 juli 2025; het bieden van keuze in arbeidsvoorwaarden aan medewerkers, duurzame inzetbaarheid en ziekteverzuim
  • 1 september 2025 tot en met 31 december 2025; het basisinkomen op basis van een fulltime dienstverband

Geen tijd verder te verliezen

CNV heeft vrijdag 29 juni 2024 aan werkgevers duidelijk gemaakt het te betreuren dat er een half jaar voorbij is zonder dat er aan toezegging is tegemoed te komen. Daarbij hebben we nogmaals de oproep gedaan om serieus werk te gaan maken van de toekomst. We hebben geen tijd te verliezen en met al het andere wat er ligt zal het druk genoeg worden.

Wat kan ik er aan doen

Als jij je afvraagt wat jij er aan kunt doen? Geef bij je werkgever aan dat jij vindt dat er werk gemaakt moet worden van de toezegging en dat de werkgever dat aan moet geven bij TLN. Een gemoderniseerde cao is voor alle partijen, maar zeker voor de sector van groot belang.

Wat gaat CNV doen?

CNV neemt vanaf vandaag het voortouw om dit proces aan te zwengelen en tot een goed te brengen, zodat we op afgesproken data concrete resultaten hebben. Daarbij werken we naast de vorm ook aan de inhoud, in de hoop dat dit tot iets leidt waar de sector baat bij heeft. 

1 CNV

Zoals jullie wellicht weten zijn we vanaf 1 april 2024 1 CNV. Daarbij vernaderen er best wat zaken. Wat niet verandert is Vervoer en Logistiek. Ons team blijft intact en is onlangs zelfs uitgebreid. Folkert Veenstra is ons team komen versterken. Folkert is vakbondsconculent en kan je met een hoop zaken qua voorlichting helpen. Folkert is bereikbaar op het volgende mailadres en telefoonnummer: f.veenstra@cnv.nl en telefonisch via 06-5160 1957.

Ook op het gebied van naleving blijft CNV zich inzetten voor de sector. Als jij iets te melden hebt, mail dan naar naleving-bgv@cnv.nl. Er is ons alles aan gelegen om de sector zuiver te krijgen. Vandaar ons nalevingsinstituut, waar Linda Kleijwegt voor jou en jouw melding klaar staat.

Tot slot

Voor velen staat inmiddels de vakantie voor de deur. Na een tijd van hard werken is er ook tijd voor ontspanning. CNV wenst jou een goede vakantie toe als je gaat en mocht je niet gaan dan wensen we je dat voor later toe. CNV blijft bereikbaar, zodat jij niet voor een dichte deur komt te staan.

Hartelijke groet namens alle collega's binnen het beroepsgoederenvervoer,

Roel van Dijk, r.vandijk@cnv.nl, 06-53384473
Edwin Meijer, e.meijer@cnv.nl, 06-23065395