Periodiekoverleg tussen Hutchison Ports Delta II en vakbonden

Afgelopen woensdag, 10 juli, vond er na aandringen van de vakbonden weer een periodiekoverleg plaats tussen jullie werkgever en de vakbonden. In deze nieuwsbrief lees je wat we besproken hebben.

Onstuimige tijden

Afgelopen halfjaar liep het op meerdere vlakken niet lekker. De volumes bleven achter en het personeelsbeleid dat al sinds jaar en dag fatsoenlijk en sociaal was werd over de kade gegooid. Als CNV hebben we hier meermaals ons ongenoegen over geuit en HPDII opgeroepen weer een periodiek overleg te plannen. Afgelopen woensdag, 10 juli, was het dan zover en hebben we de volgende zaken besproken.

Personeelsbeleid

Hutchison wil graag iedereen aan het werk hebben deze zomer vanwege onverwachte drukte op de terminal. Hierom hadden ze ons al eerder verzocht de tijdelijke overwerkregeling uit 2022 weer in te voeren deze zomer. Wij zijn hiermee mee akkoord gegaan omdat dit overwerk onvermijdelijk is en deze regeling een voordeel voor jullie oplevert. Daar tegenover staat dat de tijdelijke contracten verlengd worden tot 1 juli 2025.
Daarnaast kregen wij ook het verzoek om de tijdelijke regeling voor het aankopen van 4 extra verlofdagen in te trekken. Omdat wij de hele gang van zaken betreuren en dit sowieso een tijdelijke regeling is hebben wij dit verzoek afgewezen.

We hebben ook uitgebreid stilgestaan bij de tijdelijke contracten. Wij vinden het nog steeds te gek voor woorden dat contracten zijn opgezegd van jullie collega’s die soms al een paar jaar aan het werk waren en nu de contracten weer verlengd worden. Wij hebben Hutchison opgeroepen er alles aan te doen om de aandeelhouder te overtuigen om mensen weer een vast contract te geven. Mochten er in de toekomst weer nieuwe collega’s worden aangenomen dan zullen wij niet toestaan dat tijdelijke contracten worden opgezegd.

Business-update

HPDII heeft ons een uitgebreide toelichting gegeven over de volumeontwikkeling van afgelopen halfjaar en nabije toekomst. De eerste maanden bleven ver achter en daarom is er vol ingezet om extra volume te halen. Nu blijkt alles tegelijk te komen waarbij ook de contractant met extra volume komt vanwege onderhoud bij MVII. Dit zorgt dus voor de huidige piek. Echter blijft de toekomst zeer onzeker, dit komt onder andere omdat de kerstdrukte naar voren is gehaald vanwege omvaren. 

Volgend jaar vind er ook een wijziging plaats aan de allianties van rederijen. De samenwerking van Maersk en MSC stopt en Maersk gaat verder met Hapag-Lloyd. Wat dat voor veranderingen voor jullie terminal brengt is helaas ook nog onduidelijk.

Project OMEGA

Het Omega project begint nu wel op stoom te komen. Dit heeft alles te maken met de concessie vanaf juli 2025. Voor het einde van het jaar moet er daarom een definitieve beslissing komen. Op dit moment wordt er ingezet op een joint-venture met TIL waarbij Hutchison en TIL beiden 50% bezitten. Hierdoor ontstaat met de nieuwe kade wellicht ook een nieuwe werkorganisatie. Hoe dit alles er precies uit gaat zien is nog niet bekend maar dit houden wij uiteraard nauwlettend in de gaten. Tot op heden worden wij hier door jullie werkgever ook goed van op de hoogte gehouden.

Cao-onderhandelingen

1 januari loopt jullie cao af en wij willen graag voor die datum tot een nieuw cao komen. We hebben nu een viertal data voor onderhandelingen afgesproken in November en December.

In oktober zullen wij ledenvergaderingen houden om onze inzet voor de nieuwe cao af te stemmen. Jullie zullen daar in september een uitnodiging voor ontvangen.

Online Toolbox

Wij ontvingen berichten dat er onduidelijkheid is over het beleid van de Online Toolbox en hebben hier opheldering over gevraagd. Jullie werkgever geeft aan dat dit nog vrij nieuw is en daarom alles nog niet perfect loopt. Het is ons in ieder geval duidelijk gemaakt dat je de Toolbox niet in je eigen tijd hoeft te maken. Ook hoef je hiervoor niet je eigen apparatuur te gebruiken. Dit kan dus op de terminal. Je mag er wel voor kiezen dit thuis te doen als dat je beter uit komt.

Schade beleid

Ook ontvingen wij berichten dan het schade beleid is veranderd. Voorheen meldde en besprak je dit met je shift-leader en nu moet je langs bij de operationeel-manager. Er is ons uitgelegd dat dit niet geldt voor alle schades maar alleen voor bepaalde Overload en Low Bigde schades. Dit komt omdat er een aanzienlijke toename is geconstateerd en jullie werkgever dit wil begrijpen en voorkomen.

Nieuw kaderlid

Omdat ons trouwe kaderlid René Blok wat rustiger aan gaat doen vanwege zijn aankomende pensioen kunnen wij een nieuw kaderlid verwelkomen. Wij zijn blij Rob de Graaf toe te kunnen voegen aan ons kader en wensen Rob veel succes met zijn nieuwe taken.

Ook willen we bij deze René heel hartelijk danken voor zijn jarenlange inzet. René heeft ons fantastisch geholpen met zijn kennis en energie en we gaan hem enorm missen. We wensen René een fijne en rustige afsluiting van zijn werkzaamheden.

Kijk ook eens op onze cao-pagina, daar vind je al onze nieuwsbrieven terug.

Mede namens de kaderleden,

Bob Geeve, Rob de Graaf en Berthus de Jong

Jelmer Hoogland
Vakbondsbestuurder
j.hoogland@cnv.nl