Werknemers vlakglas krijgen 200 euro per maand erbij

Forse loonsverhoging in eenjarige cao

Geen procenten, maar harde euro’s. De circa 5.000 werknemers in de vlakglas krijgen in de nieuwe cao een loonsverhoging van 200 euro bruto per maand.

‘Iedereen krijgt dit keer hetzelfde bedrag erbij’, meldt onderhandelaar Hank Oomkes van CNV Vakmensen over het bereikte cao-onderhandelingsresultaat met Bouwend Nederland. ‘Als je dat omrekent naar procenten, gaat het om een forse verhoging. Iemand aan het eind van schaal 4 gaat er bijvoorbeeld zo’n 9% op vooruit.’

Ook een eenmalige uitkering van 200 euro

De nieuwe, eenjarige cao geldt vanaf 1 januari 2023. Naast de maandelijkse loonsverhoging van 200 euro krijgen de werknemers in januari ook nog een eenmalige uitkering van 200 euro. Die geldt voor werknemers die per 1 juli 2022 in dienst waren.

Andere afspraken

Verder is onder meer afgesproken dat de reiskostenvergoeding per 1 januari 2023 omhoog gaat naar 21 cent per kilometer. Een werkgroep gaat aan de slag met verschillende onderwerpen: alternatieve feestdagen, ploegentoeslag en de inzet van leerambassadeurs.

Cao vlakglas

De cao voor de vlakglas is een landelijke cao, waar bedrijven onder vallen die vlakglas produceren en leveren aan de bouw. Enkele grote bedrijven zijn Scheuten, Vandaglas, Pilkington en AGC Glass. Er werken zo’n 5.000 mensen in de sector.

Ledenraadpleging

CNV Vakmensen legt het cao-resultaat nu voor aan de leden.