Werknemers Schiphol in actie voor behoud arbeidsmarkttoeslag

Vakbonden overleggen met Schiphol over verlenging van sociaal akkoord

Werknemers van Schiphol houden maandagochtend 25 september op Schiphol Plaza een pleidooi voor het behoud van de arbeidsmarkttoeslag van 1,40 euro per uur. ‘Schiphol wil die toeslag gefaseerd afbouwen naar nul. Dat is om meerdere redenen helemaal geen goed idee’, zegt onderhandelaar Erik Maas van CNV Vakmensen.

De actie is een initiatief van de vakbonden (FNV en CNV Vakmensen), die al geruime tijd met Schiphol in gesprek zijn over een verlenging van het sociaal akkoord, dat op 1 september afliep. Die gesprekken gaan vandaag verder.

Vakbonden willen verlenging akkoord

Het vorig jaar bereikte Schiphol-akkoord was historisch en verbeterde de situatie voor grote groepen werknemers op Schiphol: beveiligers, schoonmakers, passagiers-afhandelaars en buschauffeurs. ‘Het heeft goed gewerkt, we pleiten voor een verlenging van dat akkoord’, zegt Maas. ‘Maar de gesprekken hierover hebben helaas tot nu toe nog geen resultaat opgeleverd.’

Arbeidsmarkttoeslag

Een van de hete hangijzers is het wel of niet voortzetten van de arbeidsmarkttoeslag van 1,40 euro per uur. Schiphol wil van die toeslag af en wil hem nu gefaseerd afbouwen. ‘Dat is een slecht signaal naar de werknemers’, vindt Maas. ‘Als ze die toeslag kwijtraken, missen ze straks veel geld. Voor een fulltimer scheelt het zo’n 200 euro per maand. Daarnaast is die toeslag ook hard nodig om nieuwe werknemers te trekken. We zien nu nog steeds een hoge werkdruk, een hoog personeelsverloop en een te grote flexibele schil. Schiphol moet er alles aan doen om te laten zien dat dit een aantrekkelijke werkplek is. Zo’n toeslag kan dan net dat extra zetje zijn.’

Betere balans werk en privé

Naast de discussie over de arbeidsmarkttoeslag gaan de gesprekken met Schiphol ook over andere belangrijke onderwerpen: een lagere werkdruk, betere arbeidsomstandigheden, een betere werk-privébalans en het recht op onbereikbaarheid.

Actie op Schiphol Plaza

De actie heeft een ludiek karakter, waarbij de werknemers hun pleidooi zullen overbrengen aan het management van Schiphol.