Werknemers Esprit in onzekerheid vanwege dreigend faillissement

Werknemers van modeketen Esprit verkeren in onzekerheid, nu het faillissement is aangevraagd voor de Europese divisie van het bedrijf. Dat heeft gevolgen voor het Europese hoofdkantoor van de divisie (in Amsterdam) en voor ongeveer 30 winkels.

CNV-bestuurder Erik Maas maakt zich zorgen voor de gevolgen voor de werknemers. ‘Veel is op dit moment nog onduidelijk. Maar het ziet er niet goed uit; het lijkt het zoveelste faillissement in de winkelstraat te worden. Voor de werknemers is dit een onzekere tijd. Ze weten niet of hun salaris straks nog wel binnenkomt, terwijl vaste lasten als huur en hypotheek intussen wel allemaal doorlopen.’

Hopelijk snel meer duidelijkheid

Het is de vakbond nog niet gelukt om in contact te komen met het bedrijf. ‘We weten dus niet precies hoeveel werknemers hierdoor worden getroffen. We hopen dat ze zo snel mogelijk duidelijkheid krijgen of er nog toekomst is bij Esprit of dat ze beter ander werk kunnen gaan zoeken. Gelukkig zijn er op dit moment veel vacatures. En als vakbond kunnen we hen zo nodig ook helpen met een volgende stap in hun loopbaan.’

Als het daadwerkelijk tot een faillissement komt, neemt het UWV eventuele achterstallige loonbetalingen tot 13 weken terug over.