Werknemers contactcenters staan al 266 dagen in de wacht voor hun eigen loonsverhoging

CNV stuurt ultimatieve brief aan werkgevers

CNV Vakmensen heeft vandaag een ultimatieve brief gestuurd aan de werkgevers in de contactcenterbranche. Reden is het uitblijven van een nieuwe cao. De vorige cao is eind vorig jaar verlopen. Sinds die tijd hebben de ongeveer 30.000 werknemers in de contactcenterbranche geen cao loonsverhoging meer gekregen. Ook is er nog steeds geen pensioenregeling.

Roderik Mol, onderhandelaar van CNV Vakmensen, vindt het onbestaanbaar dat de cao inmiddels al zo lang is verlopen. ‘Het is bizar hoe werkgevers in de contactcenterbranche met hun eigen mensen omgaan. Die staan inmiddels al 266 dagen in de wacht voor hun eigen loonsverhoging. Al die tijd hebben ze er niks bijgekregen. En dat in een tijd van gierende inflatie. We krijgen hier veel zorgelijke signalen over van mensen die aangeven dat ze echt niet meer rond kunnen komen.’

De cao voor de facilitaire contactcenters is een van de slechtste van Nederland, volgens Mol. ‘De beloning zit maar net boven het minimumloon. Een pensioenregeling is er niet. En de werkgevers komen telkens met hetzelfde verhaal: we kunnen niet meer betalen, want de klanten willen niet meer betalen.’

Betere cao maakt het werk aantrekkelijker

Geen wonder dat het personeelsverloop in de contactcenterbranche gigantisch is (op verschillende accounts tussen de 40 en 80%). ‘Met een goede cao, een stevige loonsverhoging en een nette pensioenregeling, wordt het werk aantrekkelijker. Dan blijven mensen ook langer, raken ze meer ervaren en kunnen ze ook meer kwaliteit leveren. Het wordt hoog tijd dat werkgevers dat eindelijk eens inzien.’