Werknemers bij facilitaire contactcenters verdienen pensioenregeling

Overheidsinstanties moeten pensioenregeling als voorwaarde gaan stellen bij aanbestedingen

Overheidsinstanties moeten voortaan alleen nog maar zaken doen met callcenters, als er een pensioenregeling is voor de werknemers. 'De voorwaarde van een pensioenregeling moet standaard een eis worden bij de aanbesteding. Het is eigenlijk niet te geloven dat overheidsinstanties dit gewoon niet zelf kunnen bedenken', vindt onderhandelaar Roderik Mol van CNV Vakmensen.

De CNV-onderhandelaar ergert zich groen en geel aan de huidige situatie, waarbij tal van overheidsinstanties, maar ook financiële dienstverleners, op grote schaal werk uitbesteden aan facilitaire contactcenters en daarbij totaal voorbij gaan aan de arbeidsvoorwaarden van de callcentermedewerkers. 'De werknemers in deze branche hebben een zwakke positie en moeten het doen met minimale arbeidsvoorwaarden. Het wordt hoog tijd dat overheidsinstanties in de spiegel gaan kijken en zien waar ze mee bezig zijn. Het zou ze sieren als ze het goede voorbeeld geven en via aanbestedingen een minimale lat neerleggen, zoals ook eerder de Stichting van de Arbeid heeft geadviseerd.'

Meldpunt Geen Pensioen

Directe aanleiding voor het pleidooi - niet voor eerst - is het gisteren gelanceerde Meldpunt Geen Pensioen Lancering website geenpensioen.nl. 'Ongeveer een miljoen werknemers hebben op dit moment geen pensioenregeling. De tienduizenden callcentermedewerkers zijn daar een voorbeeld van', zegt Mol. 'Als vakbonden proberen we al jaren de arbeidsvoorwaarden naar een hoger niveau te tillen. Onder andere met een goede pensioenregeling. Eind dit jaar loopt de cao af, voor die tijd willen daar graag met de werkgevers afspraken over maken. Maar dat zijn lastige gesprekken. Werkgevers verwijzen telkens naar de opdrachtgevers en hun minimale marges. Voor de werknemers is het intussen moeilijk om zelf een vuist te maken naar de werkgevers. Hun positie is ronduit zwak. Het zou dus enorm helpen als overheidsinstanties eisen stellen bij een aanbesteding. Zo moeilijk is dat niet. Denk aan basis-arbeidsvoorwaarden zoals sociaal beleid, fatsoenlijk loon én een pensioenregeling.'

Duurder

Dat zal volgens Mol kunnen betekenen dat callcenterbedrijven de pensioenpremies gaan doorberekenen in de offertes aan klanten. 'Het werk over de hele linie zal dan wat duurder worden. Dat is dan een logisch gevolg. Maar een hele branche voor je laten werken, zónder pensioenregeling voor de werknemers, dat kan gewoon niet. We roepen de werknemers daarom op om massaal hun gemis aan pensioen door te geven aan het meldpunt.'

Voorbeelden zijn van overheidsdiensten die graag gebruikmaken van contactcenters zonder pensioenregeling zijn de GGD GHOR, de RDW, Digid, het CIBG, de Autoriteit Consument & Markt, het Nationaal CrisisCentrum en de Dienst Publiek en Communicatie.

Kees de Vos
Persvoorlichter voor cao's in vervoer, voeding en dienstverlening en jongeren.
Telefoon
Roderik Mol