Werkgevers Hibin door leden tot nieuw cao-bod gedwongen

‘Dit nieuwe cao-bod leg ik met vertrouwen neer bij mijn leden.’ Dat stelt onderhandelaar Arie Kasper van CNV Vakmensen naar aanleiding van het gisteren bereikte nieuwe cao-akkoord met de werkgevers in de Handel van Bouwmaterialen (Hibin).

In loonsverbetering alleen al scheelt dit nieuwe akkoord 3% met het oude eindbod dat werkgevers in mei neerlegden.

Arie Kasper: ‘Toen wilden de werkgevers niet meer dan 2% loonsverhoging bieden in een eenjarige cao. Onze leden verwierpen dat uiteraard. Nu hebben we 2 x 2,5% bedongen in een tweejarige cao. En daarnaast een eenmalige uitkering van 350 euro. De loonsverhogingen vallen op 1 juli (2021) en 1 juni (2022). Ook hebben we bereikt dat jongere werknemers hogere loonschalen krijgen. Dit maakt de bedrijfstak ook voor hen aantrekkelijker.’

In de nieuwe cao zijn tevens afspraken gemaakt over een rouwprotocol. Dit moet werknemers in staat stellen tijd en ruimte te vinden voor de verwerking van een ingrijpende gebeurtenis dichtbij. CNV Vakmensen heeft in brede zin aandacht gevraagd voor dit alledaagse, niettemin ongewone fenomeen. Volgens de bond werkt onverwerkt (persoonlijk) leed tot inefficiëntie en verzuim, dat kan worden voorkomen door juist ruimte tot verwerking te creëren.

Minder werkdruk op latere leeftijd is nu mogelijk met de nieuwe cao-afspraken. De verdeling 80% werk/90% loon/100% pensioenopbouw is daarvoor mogelijk. Individuele toetsing geschiedt door een onafhankelijke deskundige instantie.

Het vernieuwde onderhandelingsresultaat ligt nu ter (goed)keuring bij de leden.