Werkgevers danken gebrek aan vakkrachten vooral aan zichzelf

Werkgevers danken het gebrek aan vakkrachten grotendeels aan zichzelf. Zij investeerden de afgelopen jaren te weinig in begeleiding van stagiaires en zij-instromers. Daarnaast zijn de arbeidsvoorwaarden in veel sectoren met personeelskrapte nog steeds ondermaats.
Dit stelt het CNV op basis van het ABN-onderzoek vandaag dat werkgevers geen vakkrachten meer kunnen vinden. 17% van de vacatures zou op dit moment niet te vervullen zijn.

Niet verbaasd

‘Wij zijn niet verbaasd over deze ontwikkeling. Het afgelopen jaar klopten honderden studenten bij ons aan omdat ze geen stageplek kregen bij bedrijven. Vorig jaar waarschuwde het CNV al dat dit op langere termijn problemen zou geven. Zonder vakkrachten draait een bedrijf immers niet. Onze voorspelling is, sneller dan we dachten, uitgekomen,’ stelt Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

Geen begeleiding

Vooral het gebrek aan begeleiders is een probleem, blijkt uit een inventarisatie van het CNV. Dit betekent dat mensen met een technische achtergrond soms overstappen naar een andere sector. Fortuin: ‘Pure kapitaalvernietiging. We hebben een tekort aan technisch personeel. De metaalsector is hier een belangrijk voorbeeld van. Werkgevers willen daar een ervaren vakkracht. Maar die ontstaan pas, na een investering in scholing en begeleiding.’

Zij-instromers

Naast gebrek aan ruimte voor stagiaires, is er ook te weinig ruimte voor zij-instromers. ‘Zij-instromers brengen een schat aan werkervaring mee. Goud dus. Met wat extra scholing zijn zij snel inzetbaar in een sector waar nu zo’n tekort is. Werkgevers moeten dus gewoon gaan investeren in scholing en begeleiding.’