Werkgevers beroepsgoederenvervoer willen cao-overleg voorlopig opschorten

De werkgevers in het beroepsgoederenvervoer (TLN) en de verhuur van mobiele kranen (VVT) hebben de vakbonden gevraagd om het cao-overleg op te schorten. Als reden geven zij aan de onduidelijke gevolgen van het coronavirus. De vakbonden gaan met de kaderleden in overleg over de nu ontstane situatie.

Na de laatste teleurstellende onderhandelingsronde op 17 februari hebben de vakbonden - FNV, CNV Vakmensen en De Unie – aan de werkgevers aangegeven nog één ultieme poging te willen wagen om de cao onderhandelingen vlot te trekken.

Dat overleg vond plaats op 12 maart. Het liep anders. TLN gaf aan door de ontwikkelingen rondom het coronavirus nu geen toekomstbestendige afspraken te kunnen maken. Volgens de werkgevers heeft het coronavirus ondertussen al een grote impact op de transport en logistiek. In sommige sectoren leidt het al tot enorme terugloop van werk en toename van onzekerheid.

De werkgevers hebben daarom aan de gezamenlijke vakbonden gevraagd om de onderhandelingen voorlopig (met ongeveer twee maanden) op te schorten. Men hoopt dat in die tussenliggende periode de gevolgen van het coronavirus duidelijker zijn.

De vakbonden bespreken de ontstane situatie de komende dagen met de kaderleden.