‘Werkgevers baksteenindustrie beseffen belang moderne cao niet’

CNV Vakmensen klaar voor acties na afwijzen eindbod

Leden van CNV Vakmensen hebben het eindbod van de werkgevers in de baksteenindustrie voor een nieuwe cao massaal afgewezen. ‘De sector beseft blijkbaar niet hoe belangrijk een moderne cao is om nieuwe mensen aan te trekken’, zegt CNV Vakmensen-bestuurder Saskia Spaargaren. ‘We beraden ons nu op acties.’

De Nederlandse baksteenindustrie is jaarlijks verantwoordelijk voor de productie van miljarden kilo’s aan bijvoorbeeld bakstenen, straatstenen en dakpannen. In de sector werken voornamelijk wat oudere werknemers, wat binnenkort tot een groot probleem leidt. Dan verlaat een grote grijze golf de werkvloer, terwijl er nauwelijks jonge krachten tegenover staan om de werkgelegenheid weer in te vullen.

Werkgevers denken nog in een werkweek van 40 uur

Spaargaren: ‘Een van de redenen is de ouderwetse cao. Die moet je gewoon moderniseren om aantrekkelijker te worden als sector. Wij willen bijvoorbeeld graag een 4-daagse werkweek voor iedereen die dat wil. Werkgevers zijn huiverig omdat ze bang zijn de planning niet rond te krijgen. Ze denken nog in ouderwetse termen van 40 uur. Maar jongeren willen op een andere, flexibelere manier werken. Dat moet je mogelijk maken als je aantrekkelijk wilt blijven.’

Rouw en vitaliteit een brug te ver

Ook andere moderne arbeidsvoorwaarden als flexibel rouwverlof en een vitaliteitsbudget zijn voor de werkgevers een brug te ver. ‘Best vreemd voor een sector die zegt duurzame inzetbaarheid zo belangrijk te vinden’, constateert Spaargaren.
Als het gaat om uitzendkrachten willen werkgevers al helemaal niets veranderen, terwijl die volgens de CNV-bestuurder in een modern bedrijf gewoon dezelfde rechten en plichten als vaste werknemers horen te hebben. Concreet vinden de werkgevers dat er wettelijk en in de uitzend-cao’s al genoeg voor ze is geregeld.
Over de loonparagraaf in het eindbod zijn de leden ook niet helemaal tevreden. ‘Waar de werkgevers € 150 plus 3,25% bieden, willen zij € 150 plus 6%.’

Nadenken over mogelijke acties

Volgens Spaargaren komt het eindbod al met al veel te weinig tegemoet aan de wens van de leden om een moderne cao te hebben. Binnenkort gaat de CNV-bestuurder formeel aan ze vragen wat de volgende stap zou moeten zijn om meer van de werkgevers los te krijgen. ‘Het is niet verwonderlijk dat we al aan het nadenken zijn over mogelijke acties’, zegt Spaargaren.

In de Nederlandse baksteenindustrie werken ongeveer 1500 mensen in enkele tientallen bedrijven.