Vrijdag de 13e; maar nu even niet

“Een beetje positief.” Zo omschrijft bestuurder Peter Böeseken zijn gemoedstoestand nu Tata Steel heeft bekend gemaakt de IJmuidense ‘hoogovens‘ los te weken van Tata Steel in het Verenigd Koninkrijk. En daarbij bovendien overweegt het Nederlandse deel te verkopen aan het Zweedse Svenskt Stål AB.
“Dit nieuws klinkt positiever dan de weg die we tot nu toe bewandelden. Vrijdag de 13e is wellicht niet per se een ongeluksdag”, zo speelt hij even met het aloude begrip.

Overigens is CNV Vakmensen uiterst terughoudend verder in de reactie, zo benadrukt Böeseken. “Kijk, dit is een aankondiging. En dat lijkt een streep te zetten onder, of dóór zo je wilt, allerlei processen die we met Tata Steel Europe doorliepen. De activiteiten in Zweden lijken beter aan te sluiten bij die hier in IJmuiden”, aldus de CNV Vakmensen-bestuurder.

Hem lijkt het vooralsnog gunstig dat Zweden net als IJmuiden aanstuurt op CO2-vrije productie van staal. “Maar het is nog niet duidelijk wat dit alles kan betekenen voor de werkgelegenheid bij het staalbedrijf in IJmuiden met zijn nevenvestigingen elders in het land. Er is volop werk aan de winkel. Als CNV Vakmensen houden we nauw contact en proberen uiteraard die werkgelegenheid zo gunstig mogelijk te beïnvloeden gedurende dit alles.”