Vraagtekens of nieuwe reorganisatie Signify wél werkt

Aangekondigd massaontslag grote klap voor medewerkers

CNV Vakmensen is geschrokken van het grote aantal medewerkers (ong. 500) dat Signify in Nederland van plan is te ontslaan. Bovendien betwijfelt CNV-onderhandelaar Arthur Bot of dit massaontslag wél gaat werken. ‘Signify is al langer bezig met schrappen en bezuinigen. Kennelijk heeft dat niet geholpen. Waarom zou deze immense ontslagronde dan wel soelaas bieden?’

Vandaag maakte de lichtfabrikant bij de presentatie van de jaarcijfers bekend wereldwijd duizend banen te schrappen, waarvan ongeveer de helft in Nederland. ‘Eigenlijk is Signify al veel langer bezig met afslanken’, zegt Bot. ‘Het gaat steeds om kleine aantallen, maar alles bij elkaar tellen ze op tot bijna 2.000 banen wereldwijd.’
Dat deze kaasschaafmethode kennelijk volgens het management onvoldoende oplevert, doet de CNV-bestuurder zich afvragen waar het probleem precies zit. ‘We moeten ons nog in de cijfers verdiepen,’ zegt hij, ‘maar gaat het hier om bad business of bad management?’

Gedoe over sociaal plan en cao

Het aangekondigde ontslag komt bovenop het gedoe dat de vakbonden en Signify al langer met elkaar hebben over de totstandkoming van zowel het sociaal plan als een nieuwe de cao. ‘Ik heb het gevoel dat de werkgever ons niet in onze rol erkent’, zegt Bot.

35.000 mensen wereldwijd

Bij Signify werken wereldwijd ongeveer 35.000 mensen. De productielocaties staan vooral in het buitenland, al staat er ook nog een in het Brabantse Maarheeze. In Nederland is er vooral veel kantoorpersoneel en heeft de lampenproducent een distributiecentrum vlakbij Eindhoven Airport.