Villeroy & Boch doet ‘slechtste bod van het jaar’ en riskeert acties

Vakbonden stellen sanitairproducent ultimatum

Vakbonden CNV Vakmensen en FNV hebben vrijdag 3 november een ultimatum gestuurd naar Villeroy & Boch Wellness. Ondanks mooie bedrijfsresultaten, weigert de sanitairproducent uit Roden (Gr.), in Nederland vooral bekend vanwege zijn badkamer- en wc-interieurs, een fatsoenlijke loonsverhoging voor zijn ongeveer 100 medewerkers. ‘Met praten komen we helaas niet verder’, stelt Saskia Spaargaren van het CNV. ‘Daarom proberen we het op deze manier. Villeroy en Boch heeft tot dinsdag 12.00 uur om tegemoet te komen aan onze eisen. Zo niet, dan organiseren we acties.’

De onderhandelingen over een nieuwe cao begonnen in september. Daarbij hielden de bonden in het achterhoofd dat de vorige cao was afgesloten in 2021, dus nog voor de hoge inflatie. ‘Wat ons betreft was en is een loonsverhoging van 13% nodig in een cao van één jaar om weer enigszins in de pas te lopen’, zegt de CNV-onderhandelaar.

V&B komt niet verder dan 4%

Maar inmiddels blijkt dat de werkgever daar duidelijk anders over denkt. Villeroy en Boch wil niet verder gaan dan een cao voor twee jaar met daarin een loonsverhoging van 160 euro per 1 juli 2023 en van 100 euro per 1 juli 2024. Dat komt voor sommige loonschalen neer op slechts 4% per jaar. ‘Dit moet haast wel het slechtste eindbod van het jaar zijn’, concludeert Spaargaren. ‘Onze leden hebben het unaniem verworpen en allemaal voor acties gestemd.’

Winstdoelstelling in 2022 overtroffen

Volgens Villeroy en Boch is er niet meer mogelijk omdat de bedrijfsresultaten het afgelopen jaar ver beneden verwachting waren. De CNV-onderhandelaar betwijfelt dat. ‘In het jaarverslag staat letterlijk dat de omzet- en winstdoelstellingen voor het boekjaar 2022 niet alleen zijn gehaald, maar zelfs zijn overtroffen. Om daarna te schrijven dat deze fantastische prestaties niet mogelijk zouden zijn geweest zonder het harde werk en de toewijding van hun wereldwijde team. Mooie woorden, maar daar koop je als medewerker letterlijk en figuurlijk helemaal niks voor.’
Niet alleen qua loon laat het keramiekbedrijf het afweten. Ook op andere punten die de vakbonden aandroegen, zoals zorgverlof, ouderschapsverlof en rouwverlof, weigert V&B stappen te zetten.

Mogelijk woensdag al werkonderbreking

Het stellen van een ultimatum betekent volgens Spaargaren de laatste kans voor Villeroy en Boch om in te gaan op de eisen van de vakbonden en acties te voorkomen. ‘Krijgen we voor dinsdag 12.00 uur geen positieve reactie, volgen woensdag al meteen de eerste acties‘, waarschuwt de CNV-onderhandelaar. ‘Je moet er niet gek van opkijken als mensen meteen het werk neerleggen. De verontwaardiging over de opstelling van hun werkgever is groot.’