Vierde stakingsweek bij Forbo Flooring betekent dieptepunt in vertrouwen

Vakbondsvoorzitters spreken medewerkers Assendelfts vloerenbedrijf dinsdag toe

De vierde week van stakingen bij Forbo Flooring in Assendelft is vandaag (maandag 27 maart) ingegaan. In totaal legden dit jaar ongeveer 150 medewerkers al 21 dagen hun werk neer. Dat betekent een dubieus record voor 2023. ‘Deze medewerkers zijn hun vertrouwen in de directie helemaal kwijt’, constateert CNV-onderhandelaar Hank Oomkes. ‘Ze missen enorm de waardering voor hun harde werk. Helemaal nu de directie een fatsoenlijke loonsverhoging maar blijft weigeren.’

Dat het de laatste jaren al niet te best met het vertrouwen gesteld was, blijkt volgens Oomkes wel uit de toenemende werkdruk. ‘Wij hebben al langere tijd het idee dat de bezetting van de ploegen niet op orde is, maar Forbo weigert daar inzicht in te geven’, zegt hij. ‘Bovendien zitten er steeds vaker nieuwe uitzendkrachten in de ploegen en dat eist zijn tol. Zij zijn onervaren waardoor de druk op de vaste werknemers om de kwaliteit van het werk op peil te houden steeds verder toeneemt.’

Houding Forbo typeert het gebrek aan waardering

Het vertrouwen in de directie brokkelde nog een stukje verder af toen Forbo vorige maand aangaf slechts 6,5% loonsverhoging voor de medewerkers in gedachten te hebben. Nu, 21 stakingsdagen, een fluitconcert, een stille tocht en een kop-van-jut verder en zonder concrete beweging van de werkgever, is het vertrouwen ronduit nul.
Het liefst wil CNV Vakmensen daarom zo snel mogelijk weer om tafel met de vloerenproducent. ‘Maar dan moet er wel wat liggen om over te praten’, zegt Oomkes. ‘Wij willen 10% loonsverhoging om de inflatie voor werknemers te compenseren. Dan hebben we het dus niet over koopkrachtverbetering, maar om er niet te veel op achteruit te gaan. Forbo wil daar niet aan meedoen. En precies dat typeert het gebrek aan waardering wat de mensen zo voelen.’

Stevige boodschap voor de werkgever

CNV-voorzitter Piet Fortuin en FNV-voorzitter Tuur Elzinga komen morgen persoonlijk naar Noord-Holland om hun steun te betuigen en de stakers toe te spreken. ‘Natuurlijk willen ze hen een hart onder de riem steken’, zegt CNV-onderhandelaar Hank Oomkes. ‘Maar ze hebben ook een stevige boodschap aan Forbo: Heb oog voor je medewerkers en herstel hun vertrouwen.’