Verbijsterd over verkeerde beslissing Tata Steel

Opperste verbazing dekt amper de lading. “Want naast die verbijstering voel ik ook boosheid over het ondoordachte besluit van Tata-Steel om de Nederlandse directeur Theo Henrar weg te sturen”, zo stelt bestuurder Peter Boëseken van CNV Vakmensen.
Boëseken kenschetst de plotselinge ontwikkeling bij de IJmuidense staalproducent als “hoogst ongelukkig”.

Hart op goede plek

Overleg over de toekomst van Tata Steel IJmuiden wordt volgens Boëseken onmiskenbaar moeilijker, nóg moeilijker dan voorheen. “Henrar was een man met het hart op de juiste plek. Hij had altijd oog voor de werknemers in IJmuiden en andere Nederlandse vestigingen. Strikt als het zo moest zijn, maar wel altijd ruimte voor de menselijke maat.”

Peter Boëseken vindt het ook apart dat notabene Tata Steel Europe de Nederlandse baas met pakweg dezelfde loftuitingen de laan uitstuurt. “Je prijst je directeur de hemel in voor al z’n bereikte resultaten met het verzoek om toch maar de deur achter je dicht te trekken; bijzonder gedrag vind ik dat.”

Foute beslissing

“Dit is een foute beslissing op het verkeerde moment”, zo concludeert de CNV Vakmensen-bestuurder. “Net als de ondernemingsraad ben ik van mening dat er andere vuiltjes in de onderneming moeten worden weggepoetst om het bedrijf financieel weer gezond te laten zijn. Uitgerekend de man die je daar op wees, wijs je nu de deur. Dat zal je door de mensen in IJmuiden niet in dank worden afgenomen.”