Veel stagiairs in de problemen door coronacrisis

Door de coronacrisis komen ook stagiairs in de problemen. “We krijgen veel signalen van stagiairs waar we ons zorgen over maken. Daarom openen we vandaag het Meldpunt stageproblemen. Stagiairs kunnen daar hun verhaal kwijt”, zegt Jikkie Aalberts, projectleider van Probeer de Bond (een initiatief van CNV Vakmensen, gericht op jongeren).
Naar het Meldpunt Stageproblemen >

De verhalen die bij de bond binnenkomen, zijn heel divers, zegt Aalberts. “We weten van bedrijven die echt meedenken met hun stagiairs, zodat ze toch op een goede manier hun stage kunnen afronden. Maar we horen ook van stagiairs die naar huis zijn gestuurd of nu te weinig praktijkuren kunnen maken. Met als gevolg dat ze hun stage niet kunnen afronden en studievertraging oplopen. We willen graag dat alle partijen, stagebedrijven én opleidingen, coulant zijn met de stagiairs en echt meedenken over oplossingen.”

Stageplek vinden

Er zijn ook de nodige zorgen of het stagiairs in deze crisistijd wel lukt om straks een stageplek of een afstudeeropdracht te vinden, zegt Rick Pellis, projectmedewerker van Probeer de Bond. “Via het meldpunt proberen we daar komende tijd een beter beeld van te krijgen. We moeten er met elkaar keihard aan werken dat studenten, ook in deze crisistijd, de kans krijgen om praktijkervaring op te doen. Onze studenten zijn de toekomst. Als zij nu op grote schaal studievertraging oplopen, komen er straks minder vakmensen op de arbeidsmarkt en zitten we later met grote groepen die allemaal tegelijk afstuderen. Met alle gevolgen van dien: werkloosheid, schulden, stress.”

Stagevergoeding

CNV Vakmensen krijgt ook signalen dat stagebedrijven opeens de stagevergoeding hebben stopgezet, zelfs als de stage gewoon doorloopt. “Dat kun je als stagebedrijf écht niet maken, zeker als daarover gewoon afspraken zijn gemaakt in een stagecontract”, vindt Aalberts. “Voor studenten is het een hoop geld, terwijl het zeker voor de grotere bedrijven toch uiteindelijk peanuts is. We roepen alle stagebedrijven op om zich van de goede kant te laten zien en gewoon die stagevergoeding door te betalen.”