Vanaf donderdag 48-uurs staking bij Fokker Elmo

Lagere blijf-bonus voor Hoogerheide nog steeds niet van tafel

Medewerkers van Fokker Elmo in Hoogerheide leggen vanaf komende donderdag (6 april) voor de derde keer dit jaar hun werk neer. Dit keer voor 48 uur. Ze zijn boos omdat ze voor de aankomende verhuizing naar Papendrecht lagere blijf-vergoedingen krijgen dan hun collega’s in Helmond. CNV Vakmensen-bestuurder Arthur Bot: ‘Het is kennelijk alleen ‘One Fokker’ als het management dat nodig vindt.’

Voor Bot is het onbegrijpelijk dat GKN Fokker weigert iets te doen met het overduidelijke signaal van de eigen medewerkers. Al twee eerdere stakingen lieten de werkgever onberoerd. ‘Alle Elmo-mensen zetten zich elke dag weer in voor een goed resultaat’, zegt de CNV-bestuurder. ‘Dan is het nogal respectloos om je er als werkgever zo van af te willen maken.’

Verschil kan oplopen tot tienduizenden euro’s

Het conflict draait om de sluiting van de vestigingen Fokker Elmo in Hoogerheide en Fokker Landing Gear in Helmond. De werkzaamheden van ruim duizend medewerkers van beide vestigingen worden dit jaar nog overgeheveld naar Papendrecht. Daarover maakten de bonden afspraken met de werkgever. Tot verbazing van CNV Vakmensen vond Fokker het nodig om daarna nog extra afspraken met de lokale OR te maken voor de mensen in Helmond. Daardoor kunnen zij nu aanspraak maken op een veel hogere ‘blijf-premie’ dan hun collega’s in Hoogerheide. Het verschil kan oplopen tot tienduizenden euro’s.

Staken tot er geen raar onderscheid meer is

Bot: ‘Tegen de mensen bij Elmo zegt de directie doodleuk dat zij niets extra’s krijgen omdat zij makkelijker te vervangen zijn. Bizar toch? De mensen in Hoogerheide zijn zeer teleurgesteld. Daarom gaan ze door met staken! En nu dus twee dagen achter elkaar. En daarna nog een keer als dat moet. Net zo lang tot er geen raar onderscheid meer is.’