Vakbondsleden woondiensten stemmen in met cao-resultaat

Na weken van acties is 10% loonsverhoging nu definitief

De leden van CNV Vakmensen die werken bij woningcorporaties hebben in overgrote meerderheid ingestemd met het cao-resultaat dat vakbonden en werkgeversvereniging Aedes twee weken geleden overeenkwamen. Dat betekent dat de nieuwe cao definitief is. CNV-onderhandelaar Robbim Heins is tevreden: ‘De medewerkers hebben hier weken voor actiegevoerd’, zegt hij. ‘Nu worden ze beloond met onder andere 10% loonsverhoging. Helemaal terecht.’

Ook de leden van FNV en De Unie stemden in met het resultaat. Dat betekent dat de cao breed gedragen wordt in de sector woondiensten. De cao gaat in totaal 15 maanden gaat duren; van 1 januari 2024 tot 1 april 2025. Vanaf de ingangsdatum gaan de lonen met 10% omhoog, ook voor de mensen die een aanpassingsbedrag hebben. Verder is afgesproken dat er 2% eindejaarsuitkering komt voor medewerkers die zo’n uitkering nog niet hebben. Bovendien zal er komende periode een nader onderzoek plaatsvinden naar verdere uitvoering van deze decemberbonus.

Werk wordt zwaarder

CNV-onderhandelaar Robbim Heins is tevreden over het uiteindelijke resultaat. ‘Het werk van corporatiemedewerkers wordt steeds zwaarder en complexer en de werkdruk neemt alsmaar toe’, zegt hij. ‘Maar ondertussen liepen de salarissen mijlenver achter op de inflatie. In 2022 kregen corporatiemedewerkers een loonsverhoging van 3% en in 2023 van 2,4%. Ver onder de inflatie bleek achteraf, waardoor medewerkers een enorme koopkrachtachterstand opliepen. In eerste instantie weigerden de werkgevers daar een fatsoenlijke loonsverhoging voor dit jaar tegenover te zetten. Pas toen de medewerkers in actie kwamen, kwamen ze in beweging. De druk die de actievoerders wisten te ontwikkelen leidde tot een onderhandelingsresultaat tussen Aedes en de vakbonden, inclusief 10% loonsverhoging. Nu blijkt dat de leden daar ook mee kunnen instemmen.’

De cao Woondiensten is van toepassing op de mensen die werken voor woningcorporaties. Ze richten zich op het bouwen, beheren en verhuren van sociale woningen. Er werken in totaal ongeveer 28.000 mensen in de sector.