Vakbondsleden dreigen met acties bij olieraffinaderij BP in Rotterdam

Werknemers bij olieraffinaderij BP in Rotterdam komen binnenkort in actie, uit onvrede over het cao-eindbod van de werkgever. ‘Vanmiddag hebben we de stemming gepeild en de steun voor acties is enorm’, zegt onderhandelaar Jaap Bosma van CNV Vakmensen. ‘Ruim 90% van de leden wil actievoeren voor een betere cao.’

Het rommelt al weken bij de Rotterdamse olieraffinaderij. Een cao-eindbod van BP werd begin oktober massaal verworpen door de vakbondsleden van CNV Vakmensen en FNV. ‘We hebben daarna een voorstel gedaan aan BP, maar ze blijven bij hun eindbod en willen er geen cent meer bij geven’, zegt Bosma. ‘Vandaag hebben we de leden gevraagd wat ze er nu van denken. Het antwoord was duidelijk: dan gaan we actievoeren.’

De vakbondsleden willen onder meer een hogere loonsverhoging van 6% (in plaats van 5%) per 1 april 2022. Bosma: ‘BP verdient momenteel goud geld aan de hoge dieselprijzen. Dat komt mede door de inzet van deze werknemers. Nu kan het! En nu met de huidige inflatie moet het.’

Acties voorbereiden

Een gezamenlijk actie-comité van CNV en FNV gaat nu acties voorbereiden. Die kunnen variëren van tijdelijke werkonderbrekingen tot langdurige stakingen. Onder de cao van BP vallen zo’n 340 werknemers.