Vakbonden wensen uitleg werkgevers Metaal en Techniek over gedane voorstel

'Eerst weten wat er precies op tafel ligt voor we verder gaan onderhandelen'

De vakbonden FNV Metaal, CNV en De Unie hebben onder druk van de landelijke acties een nieuw cao-voorstel gekregen van de werkgevers in de Metaal en Techniek. De drie vakbonden zijn verrast en hebben veel vragen.

De bonden vinden dat het bod nog erg ver af staat van de eisen die de leden hebben gesteld, maar geven tegelijkertijd aan dat het voorstel niet in beton gegoten is. Hoeveel ruimte er is voor verbetering, is nog onduidelijk.

Voorzichtig

De vakbonden zijn voorzichtig met dit voorstel en vinden dat er meer uitleg nodig is. ‘Wij verwachten van de werkgevers een duidelijke toelichting op het uitgebrachte cao-voorstel in de extra ruimte die men suggereert’, laten de cao-onderhandelaars weten.

Onverteerbare verslechteringen

‘Hoewel we het waarderen dat de werkgevers een nieuw voorstel hebben gedaan, zien we dat het bod afwijkt van hetgeen de vakbonden hebben gesteld in hun ultimatums en dat er nog verslechteringen in staan die onverteerbaar zijn. Het is belangrijk dat we precies weten wat er op tafel ligt voordat we kunnen besluiten of dit aanleiding geeft om weer in onderhandeling te gaan.’

CNV, de FNV en De Unie roepen de werkgevers op om op korte termijn met meer uitleg te komen.