Vakbonden naar rechter voor tussentijdse loonsverhoging Smart Packaging Solutions

Loenens verpakkingsbedrijf wil inflatiepijn niet structureel verzachten

Vakbonden CNV en FNV stappen naar de rechter om de cao bij Smart Packaging Solutions open te breken. Als het aan de bonden ligt gaan de lonen ondanks de lopende cao toch tussentijds omhoog. ‘In de cao staat namelijk ook de afspraak dat we bij buitengewoon ingrijpende sociaaleconomische wijzigingen een nieuw voorstel mogen doen over de lonen. De werkgever moet die dan in behandeling nemen’, zegt CNV-bestuurder Sharon van Boxmeer. ‘Daar beroepen we ons nu op.’

Hoewel de bonden zo’n voorstel over een tussentijdse loonsverhoging hebben ingediend, weigert de directie van Smart Packaging Solutions daarover aan tafel te komen. Het bedrijf heeft zijn mensen in januari alleen een extraatje gegeven van € 500 bruto. Volgens Van Boxmeer is het verlies aan koopkracht van de werknemers enorm. ‘Ik snap daarom de houding van de directie niet’, zegt ze. ‘Het bedrijf maakte de afgelopen jaren flinke winst. Maar in plaats van de eigen medewerkers te helpen door de inflatiepijn te verzachten, verwijzen ze ons loonvoorstel naar de prullenbak. Wij kunnen en willen dit niet accepteren.’

Alsnog per 1 januari 5% loonsverhoging

CNV Vakmensen en FNV Procesindustrie spannen daarom nu samen een kort geding. Daarmee willen de vakbonden het verpakkingsbedrijf uit Loenen dwingen om met hen om tafel te gaan om de lopende cao open te breken. Dino Djulbic, bestuurder van FNV: ‘Wij willen aanvullende afspraken maken over de salarissen. Die moeten alsnog per 1 januari omhoog met 5%. In de huidige cao stijgen ze op 1 juli met maar 3,7%. Door de enorme inflatie redden de werknemers het daar niet meer mee. Helaas wil de directie niet met ons praten. Dus stappen wij naar de rechter.’

Buitengewoon ingrijpend

De tweejarige cao, die nog loopt nog tot 1 juli 2024, kwam in het voorjaar van 2022 tot stand. De verwachting van het CPB was toen dat de inflatie over 2022 5,2% zou bedragen. Uiteindelijk kwam die uit op 10%, het dubbele van wat werd verwacht. In april 2023 bedroeg de inflatie 5,2%. Die komt bovenop de 10% over 2022. ‘Het betreft de hoogste inflatie sinds de jaren ‘70 en dat is buitengewoon ingrijpend’, aldus Van Boxmeer. ‘Daar mag de werkgever best oog voor hebben.’

De zitting is woensdag 24 mei.