Vakbonden en Albert Heijn eens over nieuwe cao voor distributiecentra

Solidariteit tussen fulltimers, parttimers en uitzendkrachten pijler onder resultaat

CNV Vakmensen, FNV Handel en Albert Heijn zijn het zojuist eens geworden over de inhoud van een nieuwe cao voor de distributiecentra. Alle medewerkers, dus ook de uitzendkrachten, krijgen daarin 10% loonsverhoging. De toeslagen voor ’s nachts en in het weekend blijven onveranderd en uitzendkrachten krijgen meer zekerheid in hun roosters. CNV-onderhandelaar Roel van Riezen is tevreden met deze uitkomst. ‘De medewerkers hebben dit samen voor elkaar gekregen’, benadrukt hij. ‘De solidariteit tussen fulltimers, parttimers én uitzendkrachten vormt de pijler onder dit resultaat.’

Het resultaat van de laatste onderhandelingen moet nog wel goedgekeurd worden door de leden. Nieuwe stakingen zijn pas definitief van de baan als zij ermee instemmen. Maar omdat de belangrijkste eisen van de stakers nu zijn ingewilligd, verwacht Van Riezen wel dat ze dat zullen doen.

Extra zekerheid voor uitzendkrachten

De CNV-bestuurder realiseert zich ook dat zonder de inzet van alle uitzendkrachten dit resultaat misschien niet gehaald was. ‘Zonder hen hadden we nooit de massale druk kunnen uitoefenen zoals nu’, zegt hij. ‘Ik ben dan ook blij dat we voor hen meer zekerheid hebben kunnen afspreken.’
Zo komt in de nieuwe cao te staan dat uitzendkrachten hun rooster voortaan twee weken van te voren krijgen en dat daar niet meer in gewijzigd mag worden. Ze kunnen dus niet meer worden afgebeld of gedwongen toch andere diensten te draaien. Vrijwillig mogen ze dat nog wel doen. Verder mogen uitzendkrachten per week maar 1 wisseling van dienstsoort ondergaan. Eén wisseling per week is bijvoorbeeld eerst 2 dagen ochtenddienst en dan 3 dagen avonddienst. Daarnaast komen er 100 vaste banen bij.

Belangrijkste boodschap: voor elkaar opkomen loont

Na het intensieve traject is Van Riezen opgelucht. ‘Staken is nooit ons doel geweest. Ook niet van de mensen die hier werken. Het is echt een enorme opgave om dat te doen, vergis je niet. Maar soms moet je wel. En dan is het prachtig om te zien hoe de medewerkers 11 dagen lang schouder aan schouder stonden om niet alleen voor zichzelf maar vooral voor elkaar op te komen. En je ziet dat het resultaat oplevert. Dat is misschien wel de belangrijkste boodschap van vandaag.’

Leden mogen het uiteindelijk zeggen

Tot en met 17 mei organiseert CNV Vakmensen op alle locaties informatiebijeenkomsten over het resultaat. Daarna krijgen de leden tot 31 mei de tijd om er wel of niet mee in te stemmen. ‘Vervolgens brengen we zo snel mogelijk de uitslag naar buiten’, zegt Van Riezen. ‘Pas als de leden akkoord zijn, kan er definitief een handtekening onder de cao en een streep onder het conflict.’