Uniek onderhandelingsresultaat woningcorporaties

De leden hebben het laatste woord, maar er ligt een onderhandelingsresultaat voor de cao Woondiensten. Als de vakbondsleden voor stemmen gaat de nieuwe cao met terugwerkende kracht in op 1 januari 2021 en eindigt op 31 december 2021. Op 1 juli krijgen de 25.000 medewerkers die onder de cao vallen een loonsverhoging van 2,25%.
Daarnaast krijgen zij een eenmalige uitkering op 1 april van dit jaar ter grootte van € 550,00 bruto. Maar echt uniek is de inclusieve afspraak over het geboorteverlof. Ook niet-biologische ouders in meer-oudergezinnen/regenbooggezinnen krijgen een week betaald verlof.

Mooie afspraken

Bestuurder Robbim Heins van CNV Vakmensen noemt het onderhandelingsresultaat ‘een mooie set afspraken.’ CNV legt het resultaat daarom positief voor aan de leden. ‘Er ligt straks een prima cao op tafel. Het totaal is weliswaar niet helemaal waarmee we de onderhandelingen begonnen, maar volgend jaar onderhandelen we weer over een nieuwe cao. Nu resultaat, dan nieuwe kansen.’

Inclusieve cao

De cao is een van de eerste cao’s, die inclusief is geschreven. De definities van werknemer en partner worden aangepast. Ook adoptie-ouders kunnen aanspraak kunnen maken op het  kraam- en ouderschapsverlof in de cao.

5 mei

5 mei wordt in 2021 het voor het eerst een doorbetaalde feestdag en dat elk lustrumjaar.

Werkdruk en agressie

De cao-partijen gaan via FLOW (Fonds leren en ontwikkelen woningcorporaties) een campagne rond psychosociale arbeidsbelasting (PSA) uitvoeren. Het doel is om de werkdruk van werknemers te verminderen en ze beter te beschermen tegen agressie van huurders. Dat aatste is in deze tijden van Corona alleen maar belangrijker geworden.