Ultimatum voor cao Kolb Specialties

Acties worden niet uitgesloten als het Zwitserse chemisch bedrijf Kolb Specialties geen goede cao biedt aan de circa 200 werknemers in het Twentse Delden. “CNV Vakmensen wil een eenjarige cao voor deze mensen met een goede loonsverhoging per ingangsdatum, april van dit jaar. En dat is echt meer dan de 2,3 % die de directie biedt”, aldus onderhandelaar Rick Pellis van CNV Vakmensen.
Volgens Pellis billijkt de omzet bij Kolb Specialties een loonvraag die ruim boven het bod van de directie ligt. “Het gaat gewoon goed met dit bedrijf”, aldus de CNV Vakmensen-bestuurder. CNV Vakmensen wil dat Kolb Specialties uitvoering geeft aan het pensioenakkoord, waarbij de focus vooral ligt op eerder kunnen stoppen met werken voor zware beroepen.

Partnerverlof

Ook verlangt de bond een 100% aanvulling door de onderneming op de nieuwe regels betreffende het partnerverlof. “Alleen in dat geval kun je spreken van een effectieve verlofregeling voor partners in alle salarisklassen en werkverbanden. Zonder die aanvulling zie je toch dat laagstbetaalden en alleenverdieners eigenlijk geen gebruik kunnen maken van de regeling omdat de huishoudportemonnee het domweg niet toestaat.”

De directie presenteerde begin oktober een eindbod voor de nieuwe cao dat maximaal 2,3 % loonsverhoging inhield. Dat bod werd door de werknemers in meerderheid afgewezen, wat leidde tot het ultimatum aan de directie vandaag.

Dit ultimatum verstrijkt woensdag 2 december om 12.00 uur. Pellis: “Dat is relatief lang, maar dit houdt verband met de aard van het bedrijf. Chemische processen kunnen niet van het ene op het andere moment zonder gevaar worden stilgelegd. Een goede veiligheidsinbedding is noodzakelijk.”