Ultimatum aan werkgevers pluimveesector

CNV Vakmensen heeft een ultimatum gesteld aan de werkgevers in de pluimveesector. “Het is voor onze leden onverteerbaar dat de werkgevers in de nieuwe cao geen enkele ruimte zien voor verbetering”, zegt onderhandelaar Emiel Peper van CNV Vakmensen. “Ze bieden nul procent. En dan vragen ze ons om bij het kruisje te tekenen! Nee dus.”
In de pluimveeverwerkende industrie werken ruim 10.000 mensen, van wie maar liefst de helft flexwerkers. Bekende bedrijven zijn Plukon, Storteboom, Remkes, Esbro en Heijs. De werkgevers zijn verenigd in de Nepluvi, de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie.

Leden hebben eindbod afgewezen

De huidige cao is op 31 maart verlopen. Peper: “De werkgevers hebben voor de nieuwe cao een eindbod gedaan van letterlijk niks. Geen loonsverhoging en geen enkele andere verbetering.”

De CNV-leden hebben het eindbod deze week afgewezen. CNV Vakmensen stelt daarom een ultimatum aan de werkgevers, dat afloopt op vrijdag 28 mei om 12.00 uur. Als de werkgevers dan nog steeds niet met een goede cao over de brug willen komen, dreigen acties in de sector.

Eisen in het ultimatum

In het ultimatum stelt CNV Vakmensen een aantal eisen, waaronder:

• betere perspectieven voor uitzendkrachten, zodat ze sneller een vast dienstverband krijgen
  • afspraken over een zwaar-werkregeling, zodat werknemers eerder kunnen stoppen met werken
  • een hogere eindejaarsuitkering
  • een eenjarige een loonsverhoging van 2%