Ultimatum aan Imperial Tobacco, werknemers willen betere cao

Vakbondsleden bereiden zich voor op acties

CNV Vakmensen heeft een ultimatum gesteld aan tabaksfabrikant Imperial Tobacco in Joure. ‘Onze leden zijn heel duidelijk geweest, het cao-eindbod van de werkgever is volstrekt onvoldoende. Als er voor maandag 17.00 uur geen goed resultaat is bereikt, komen er geheid acties’, zegt onderhandelaar Anthony Williams van CNV Vakmensen.

Bij Imperial Tobacco in Joure werken zo’n 270 mensen. Het bedrijf biedt voor een eenjarige cao onder meer een loonsverhoging van 7% per 1 april 2023 plus een eenmalige uitkering van bruto 600 euro. In een gezamenlijke actievergadering met FNV bleek dat de vakbondsleden dat bod vrijwel unaniem afwijzen en bereid zijn om actie te voeren voor een beter resultaat. Williams: ‘Onder de werknemers leeft sterk het gevoel dat hen jarenlang geen recht is gedaan als het gaat om behoud van koopkracht. Het was vaak een resultaat van ‘net wel, net niet’. Nu vinden ze het tijd om er echt voor te gaan staan en eisen ze een stevige loonsverhoging. Zeker gezien de resultaten die ook in andere cao’s worden behaald.’

Eisen in het ultimatum

In het ultimatum eist CNV Vakmensen een loonsverhoging van ruim 13% in een eenjarige cao. Daarnaast wil de bond onder meer een betere reiskostenvergoeding, betere afspraken over de ploegentoeslag en meer perspectief voor uitzendkrachten (na een half jaar meteen een vast contract).

Het ultimatum loopt af op maandag 19 juni om 17.00 uur. Williams: ‘Als de werkgever daar geen gehoor aan geeft, dan kunnen ze rekening houden met stakingen.’