Ultimatum aan Bavaria vanwege uitblijven cao

CNV Vakmensen heeft zojuist een ultimatum gesteld aan bierbrouwer Bavaria. ‘Het lukt maar niet om een nieuwe cao af spreken, tot grote ergernis van de werknemers inmiddels. Het wordt tijd om de duimschroeven maar eens aan te draaien’, vindt onderhandelaar René Jongen van CNV Vakmensen. Het ultimatum loopt af op vrijdag 10 september om 13.00 uur.
De cao bij Bavaria is al op 1 mei 2020 verlopen. Lange tijd hield de directie vast aan een nullijn, met als argument de coronacrisis. Daar wilden de werknemers echter niets van weten. Uiteindelijk bleef het laatste cao-bod van Bavaria steken op 1%.

Uitgepraat

‘Eén procent is veel te weinig, dat smaakt nog steeds naar niks’, vindt Jongen. ‘We zijn nu uitgepraat. Vooral omdat de directie onterecht maar steeds de coronacrisis blijft aanvoeren als reden dat er niks meer in het vat zit. Wij zien dat anders. Natuurlijk is er de nodige terugval geweest in de verkoop aan café’s en bij evenementen. Maar in de supermarkten vlogen de kratten bier over de toonbank. Kortom, de directie moet niet te dramatisch doen. En kijk naar de cijfers: Bavaria maakt nog steeds winst. Een goede loonsverhoging voor de werknemers is echt niet te veel gevraagd.’

Eisen

CNV Vakmensen vraagt in het ultimatum om 4,5% loonsverhoging op jaarbasis. Daarnaast wil de bond een verbeterde regeling voor oudere werknemers, zodat ze op een gezonde manier kunnen afbouwen richting pensioen. Concreet stelt de bond een 80-90-100-regeling voor: 80% werken, voor 90% salaris en 100% pensioenopbouw.

Ultimatum

Het ultimatum loopt af op vrijdag 10 september om 13.00 uur. Jongen: ‘Als de directie dan nog niet bereid is om een goede cao af te spreken, kunnen we kort daarna acties verwachten. De actiebereidheid is zeer hoog.’

Cao Bavaria

De cao bij Bavaria geldt voor in totaal zo’n 600 werknemers van drie afzonderlijke BV’s van Royal Swinkels Family Brewers: Swinkels Family Brewers, Holland Malt en Koningshoeve La Trappe.