Ultimatum aan Ampleon

Omdat er na zes keer onderhandelen nog steeds geen cao ligt voor de circa 200 medewerkers bij Ampleon in Nijmegen stelde CNV Vakmensen het bedrijf vorige week een ultimatum. ‘Maandag om 09.00 uur verliep dit ultimatum want het management reageerde niet. Kennelijk hebben we echt andere middelen nodig om Ampleon op andere gedachten te brengen. Vakbondsacties zullen daarom door ons worden voorbereid’, verduidelijkt onderhandelaar Arthur Bot van CNV Vakmensen.
Eind februari liep de oude cao af. Sindsdien is zes keer onderhandeld over een nieuw pakket collectieve arbeidsvoorwaarden. ‘Ampleon wilde de lonen in een eindbod aanvankelijk met 0,0% verhogen. Later werd dat toch ineens 1,75% op jaarbasis. De directie schetste onlangs naar het personeel een behoorlijk positief beeld van de bedrijfstoekomst. Vanwege dat laatste hebben vakbonden op 3 juni zelfs nog een eindbod gedaan voor een cao met een relatief korte looptijd van 10 maanden en een loonsverhoging van 2,1%. Me dunkt, bepaald niet overvraagd.’

Actietraject

Deze ultieme poging werd door Ampleon in de wind geslagen. Bot: ‘Daarom restte ons vorige week niets anders dan een ultimatum. Onze leden hebben in ruime meerderheid gekozen voor het actietraject als het ultimatum niets oplevert. Niet dat we daar op zitten te wachten, maar kennelijk is het niet anders. Het is ook de zoveelste keer op rij dat het overleg bij dit bedrijf buitengewoon moeizaam verloopt.’

In het ultimatum aan Ampleon valt CNV Vakmensen terug op hun oorspronkelijke cao-voorstellen. Dit betekent onder andere een cao van 22 maanden (tot 1 januari 2023) met een loonsverhoging van 4% per periode van 12 maanden. Daarnaast moet het bestaande sociaal plan met twee jaar worden verlengd met enkele voor werknemers gunstige aanpassingen. Daarnaast vinden de CNV Vakmensen-leden dat ook bij Ampleon 5 mei een jaarlijkse feestdag conform STAR-advies moet worden. En dat werken volgens het regime 80% werken, 90% loon en 100% pensioenopbouw mogelijk moet zijn voor oudere werknemers.