Uitdaging na coronacrisis: taxibranche met nieuwe cao naar hoger niveau tillen

“De taxibranche in z’n geheel naar een hoger plan tillen. Dat is de uitdaging waar we nu voor staan”, stelt onderhandelaar Agostino di Giacomo Russo van CNV Vakmensen. Vrijdag beginnen de onderhandelingen over een nieuwe cao voor de circa 22.000 taxichauffeurs in Nederland. Wat het CNV betreft gaan de lonen voor de taxichauffeurs flink omhoog (+ 5%) en krijgen ze meer zekerheid en perspectief.

De taxibranche is zwaar geraakt door de coronacrisis. “Veel werknemers met een flexibel contract en uitzendkrachten zijn afgelopen jaar hun baan kwijtgeraakt. Zij hebben uiteindelijk de hoogste prijs betaald”, zegt Di Giacomo Russo. “Maar los van de corona stond de taxibranche er ook al zeer kwetsbaar voor. De hele systematiek van aanbestedingen, waarbij ook de overheid een bedenkelijke rol speelt, zorgt ervoor dat de marges flinterdun zijn. Het faillissement van Taxicentrale Renesse – nog voor het uitbreken van de coronacrisis – heeft laten zien wat voor een ellende dat kan opleveren.”

Naar een hoger niveau

Des te meer reden om de taxibranche in z’n geheel naar een hoger niveau te tillen, vindt de CNV-onderhandelaar. “In de huidige cao hebben we met elkaar al die ambitie uitgesproken. Er ligt wat dat betreft een goede basis. Daar willen we in de nieuwe cao op verder bouwen. Wat ons betreft gaan de lonen flink omhoog, met 5%. Maar vooral is het belangrijk dat de taxichauffeurs meer zekerheid en perspectief krijgen. Het werk van taxichauffeur moet een volwaardige, gezonde baan zijn, met een leefbaar inkomen, normale pauzetijden en mogelijkheden voor scholing. Onregelmatig werk moet ook beter worden beloond dan nu het geval is.”

Functiewaardering en opleiding

Het werk in de taxibranche is in de afgelopen jaren bovendien flink veranderd, wat ook gevolgen moet hebben voor functiewaardering en opleiding, vindt Di Giacomo Russo. “Er wordt van werknemers steeds meer professionaliteit gevraagd in de omgang met doelgroepen. Het zou goed zijn als de functies ook op de juiste manier worden gewaardeerd en dat de chauffeurs kunnen rekenen op scholing die daarvoor nodig is. Daar willen we een onderzoek naar. Op basis van de uitkomsten kunnen we dan gaan kijken naar inschaling en beloning.”

Tanken met elektrische auto

Een van de andere punten die de CNV-leden hebben aangedragen, betreft iets heel praktisch: het tanken van een elektrische auto. “Mensen staan daar misschien niet bij stil, maar een taxichauffeur moet best vaak tanken. En bij een elektrische auto neemt dat veel meer tijd in beslag. Die tijd wordt vaak niet betaald. Daar zullen met de werkgevers toch eens afspraken over moeten maken.”

Cao-overleg

De huidige cao loopt nog tot eind dit jaar. De onderhandelingen over een nieuwe cao beginnen op vrijdag 28 mei.