Afspraken
Zo zijn afspraken gemaakt over aanspreekpunten in bedrijven en de verstrekking van desinfecterende middelen en wegwerphandschoenen voor gebruik onderweg. Op de werkvloer moeten binnenkomende en vertrekkende collega’s van elkaar worden gescheiden, bijvoorbeeld door vaste looproutes te gebruiken. Cabines van vrachtwagens moeten worden gereinigd, bij een wisselende bezetting.Sanitaire voorzieningen
Van Rijssel: “Een belangrijke afspraak is ook dat chauffeurs die goederen komen laden of lossen, op dezelfde manier worden behandeld als het eigen personeel. Dat betekent dat ze ook gebruik moeten kunnen maken van sanitaire voorzieningen. Dat gaat nog steeds niet overal goed.”Wasmachine
Uitdagingen zijn er volgens hem ook. “Een dubbele bemanning, die de hele dag met elkaar in een cabine doorbrengt, dat kan dus niet meer. Denk aan de dubbelbemande ritten met bloemen en planten naar Zuid-Europa. Of aan bestelbussen met een dubbele bemanning, die grote apparaten als koelkasten of wasmachines afleveren. Een plexiglas scherm ertussen plaatsen voldoet niet aan de eisen van het RIVM, als je zo de hele dag met elkaar op pad bent. Daar zullen bedrijven dus creatieve oplossingen voor moeten bedenken. Die oplossingen zijn er ook wel, ze kosten alleen geld. Er zijn hulpmiddelen waarmee je in je eentje eenvoudig een wasmachine naar boven kunt krijgen. Is nog beter voor je rug ook.”
Samenwerking
Het protocol is tot stand gekomen door een samenwerking van TLN, VVT, FNV Transport & Logistiek, CNV Vakmensen, evofenedex, VERN, Sectorinstituut Transport en Logistiek, Opleidings- en Ontwikkelingsfonds SOOB, RIVM en ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.