Tweede 24-uursstaking bij ICL Fertilizers in Amsterdam

Kunstmestfabriek komt niet aan vakbondseisen tegemoet

Medewerkers van kunstmestfabrikant ICL Fertilizers in Amsterdam leggen vandaag, woensdag 28 juni, opnieuw 24 uur hun werk neer. ‘Sinds onze actie van vorige week hebben we de werkgever wel gesproken, maar was men niet bereid aan onze eisen tegemoet te komen’, zegt een teleurgestelde Chantal van Binsbergen van CNV Vakmensen. ‘Helaas zit er dan maar een ding op: nogmaals het geluid van de medewerkers laten horen door te staken.’ Vandaag is het vanaf 7.00 uur de beurt aan de medewerkers van de afdeling WTD (Technische Dienst).

De ontevredenheid van de medewerkers gaat over de totstandkoming van een nieuwe cao. Dat had al op 1 maart van dit jaar moeten gebeuren, maar lukt maar niet omdat de vakbondsleden het loonbod van de werkgever (4,5% vanaf 1 maart en 3% per 1 september) onvoldoende vinden. ‘Wij willen dat de salarissen met minimaal een percentage in de dubbele cijfers verhoogd worden’, zegt Van Binsbergen. ‘Ook willen we dat de ploegentoeslag gaat meetellen voor het overwerk en dat de aanloopschaal wordt verhoogd tot € 14 bruto in plaats van het minimumloon.’

Verbazingwekkend: werkgever laat niks van zich horen

Het verbaast de CNV-bestuurder dat sinds de vorige staking de werkgever niet aan de vakbondseisen tegemoet is gekomen. ‘We hebben al stiptheidsacties georganiseerd en vorige week dus de eerste staking. Toen al bleek dat ook veel collega’s bereid waren het werk neer te leggen mocht dat nodig zijn. ICL weet dus dat de ontevredenheid onder de medewerkers groot is en hun geduld op. En dat ze bereid zijn vervolgstappen te nemen.’

Israël ziet grote actiebereidheid in Amsterdam niet