Stakingsestafette zonder broodje-bal toch succesvol

CNV Vakmensen en FNV Metaal zetten woensdag 24 maart opnieuw een zogenoemde staakstraat wagenwijd open voor honderden stakers uit de metalektro-sector. Werknemers van onder meer Heerema FG en Damen, beide ondernemingen in Vlissingen, ROB Bilfinger uit Terneuzen en Fokker uit Woensdrecht zijn nu opgeroepen om voor 48 uur het werk neer te leggen. Met deze staking willen FNV Metaal en CNV Vakmensen een goede nieuwe cao voor de metalektro afdwingen. Onderhandelingen daarover liepen in december muurvast.
Op het parkeerterrein achter de Damen-werf aan de Willem de Ruysstraat hebben de vakbonden woensdag tussen 09.00 en 11.00 uur een virusbesmettingsvrije staakstraat ingericht. Werknemers melden zich daar als staker. Doordat ze met eigen vervoer komen (en direct weer vertrekken) wordt groepsvorming voorkomen.

Geen broodje-bal

“Op deze wijze staken is wel iets anders dan samen een bakkie doen en een broodje bal onder het genot van vakbondsleus en vlammend betoog. Maar het effect is uiteindelijk hetzelfde: de ondernemingen in de branche worden geraakt en zullen dat met enige aandrang melden bij de FME, hun eigen vertegenwoordigers aan de cao-onderhandelingstafel. Uiteindelijk moet dat toch leiden tot een goede cao voor pakweg 160.000 werknemers”, stelt bestuurder Arjan Baselmans van CNV Vakmensen.

De actie in Vlissingen is er een van vele. Sinds medio januari, toen de bonden met de staakstraat een werkbare en virusbesmettingsvrije modus van actievoeren hadden gevonden, wordt er in het hele land in afwisseling gestaakt. “Aanvankelijk met kortere werkonderbrekingen; inmiddels al door twee dagen achtereen het werk neer te leggen. Niet altijd zijn alle werknemers van een bedrijf als staker aanwezig”, verduidelijkt Baselmans. “Maar als op cruciale afdelingen te veel mensen ontbreken dan zie je toch dat hele ondernemingen stil vallen.”

"Doorgaans goedschiks"

Volgens hem zal daardoor langzaam maar zeker de pijn voor werkgevers toenemen. Ook CNV-voorzitter Piet Fortuin kondigde vorige week al aan dat de tijd van buigen voor de werkgevers wel is geweest. “Als er in een sector gewoon ruimte is voor een goede cao dan kómt die er ook. Dan zetten we het deksel van de stakingskas wijd open. We zijn doorgaans goedschiks. Maar kennelijk willen werkgevers die kant niet benutten.”

Niet ten koste van alles wil CNV Vakmensen een cao bereiken. Voorzitter Fortuin daarover: “Ook in deze cao Metalektro is meebewegen met de werkgevers best mogelijk. Werkgeverskoepel FME wéét dat afwijkende afspraken mogelijk zijn voor bedrijven die niet mee kunnen met loonsverhogingen en kostenverhoging. Maar er wordt bij nog veel meer bedrijven in de branche gewoon goed verdiend. Vandaar onze onversaagde inzet.”