Stakingsacties leiden tot 8% loonsverhoging bij ICL Fertilizers

Vakbondsleden akkoord met nieuw cao-voorstel kunstmestfabrikant

Leden van vakbonden CNV en FNV hebben ingestemd met een verbeterd voorstel van kunstmestfabrikant ICL Fertilizers voor de nieuwe cao. Dat betekent dat ze met terugwerkende kracht vanaf 1 maart 8% loonsverhoging krijgen. Het nieuwe bod kwam pas tot stand nadat personeel van de Amsterdamse fabriek tot twee keer toe het werk had neergelegd. ‘Het loont dus echt om te staken als je werkgever met een slecht voorstel komt’, zegt Chantal van Binsbergen van CNV Vakmensen.

De aanvankelijke ontevredenheid van de medewerkers kwam voort uit de houding van ICL tijdens de onderhandelingen over een nieuwe cao. De kunstmestfabrikant weigerde heel lang af te wijken van zijn loonbod voor een nieuwe cao. ‘Uiteindelijk kwam de werkgever met een bod van 4,5% per 1 maart en 3% per 1 september. Dit vonden de medewerkers onvoldoende’, zegt Van Binsbergen. ‘Om hun mening kracht bij te zetten legden mensen van de Technische Dienst tot twee keer toe voor 48 uur hun werk neer. Die acties vertraagden alle processen en de gevolgen daarvan verspreidden zich als een olievlek door het hele bedrijf.’

Collectieve staking in voorbereiding

Toch leek de werkgever daar volgens de CNV-bestuurder niet van onder de indruk. ICL weigerde zijn bod aan te passen. ‘Daarom bereidden we een nieuwe staking voor’, zegt ze. ‘Deze keer zouden we álle medewerkers oproepen te gaan staken.’
Maar zover wilde ICL het toch niet laten komen. De bonden kregen prompt een telefoontje met de vraag of de vakbondsleden wel akkoord zouden gaan met 8% per 1 maart. ‘Dat hebben we ze informeel gevraagd’, zegt Van Binsbergen. ‘Het bleek dat de leden zich daar wel in konden vinden. Daarmee werd de collectieve staking tijdelijk opgeschort. Probleem was alleen dat het hoofdkantoor in Israël ook nog zijn fiat aan dit nieuwe voorstel moest geven. De Nederlandse directie moest daarvoor zijn nek uitsteken, maar het lukte.’