Stakingen werpen vruchten af bij thee- en koffiefabriek

JDE komt met sterk verbeterd eindbod

De stakingen van afgelopen week bij de fabrieken van JDE in Utrecht en Joure hebben hun nut bewezen. Onder druk van mogelijk nieuwe acties deze week, verbeterde de werkgever zijn eindbod voor een nieuwe cao aanzienlijk. Jikkie Aalberts van CNV Vakmensen: ‘Dankzij de standvastigheid en actiebereidheid van de medewerkers is dit verbeterde eindbod er gekomen. Ze hebben zich luid en duidelijk laten horen en hun werkgever heeft naar ze geluisterd.’

De mensen in de koffie- en theefabrieken legden vorige week voor 48 uur het werk neer toen bleek dat JDE de vakbonden niet tegemoet wilde komen in hun looneis. ‘De medewerkers zagen de winsten die hun bedrijf haalde en de bedragen die de aandeelhouders daarvoor kregen uitgekeerd’, zegt Aalberts. ‘Maar voor hen, de mensen die dat mogelijk maakten, zat er veel minder in het vat. ‘Voor deze week stond zelfs nog een 72-uursstaking in de planning.’

Minimaal 8% loonsverhoging t/m schaal 7

Maar die nieuwe staking schortten de bonden op het laatste moment op dankzij het verbeterde eindbod. Formeel krijgen alle medewerkers er vanaf 1 januari 4,5% plus 115 euro bij. Voor iedereen t/m schaal 7 betekent dat in totaal minimaal 8% loonsverhoging. De onderste schalen houden onderaan de streep zelfs nog wat meer over, dankzij het vaste bedrag van 115 euro. Verder zijn er afspraken gemaakt over een verbeterde reiskostenvergoeding en over versoepeling van de regels over vervroegd uittreden.

Leden mogen het nu zeggen

‘Dit eindbod vinden we goed genoeg om voor te leggen aan onze leden’, zegt Aalberts. ‘Komende 2 weken organiseren we ledenvergaderingen om een en ander toe te lichten. Daarna mogen ze zeggen of ze het ook echt voldoende vinden. Zo ja, dan zetten we onze handtekening eronder. Zo nee, dan pakken we ons actietraject gewoon weer op waar we gebleven zijn.’ De stemming over het verbeterde eindbod loopt tot en met 6 maart.