Stakingen bij verffabrieken van PPG opgeschort

Overeenstemming met vakbonden over 10% loonsverhoging

De stakingen bij de verffabrieken van PPG zijn opgeschort. Zojuist kwamen werkgever en vakbonden een onderhandelingsresultaat overeen. Daarin krijgen de ongeveer 1.000 medewerkers 10% loonsverhoging. Chantal van Binsbergen van CNV Vakmensen is tevreden over dit resultaat. ‘We vroegen om 10% en die hebben we gekregen. Het is nu aan de leden om er wel of niet mee in te stemmen.’

Het rommelde de afgelopen weken flink in de fabrieken van PPG, de grootste concurrent in Nederland van AkzoNobel en bekend van merken als Sigma, Histor en Rambo. Werknemers waren boos omdat hun werkgever in de nieuwe cao te weinig wilde laten terugzien van de goede resultaten die het bedrijf boekt. PPG bood lange tijd gemiddeld 7% loonsverhoging, maar dat vonden de medewerkers en vakbonden veel te weinig.

Corona bracht mooie cijfers

‘Dat komt omdat de mensen tijdens corona ook al genoegen hadden genomen met een beperkte salarisstijging’, legt Van Binsbergen uit. ‘De vrees was toen dat de pandemie zou leiden tot slechte bedrijfsresultaten. Maar die bleven uit. Sterker nog, PPG verdiende miljoenen omdat mensen massaal hun huis gingen schilderen. Daar wilden de werknemers, de mensen die dat allemaal mogelijk maakten, in deze cao wat voor terugzien. Op zijn minst koopkrachtbehoud. Maar omdat PPG daar niet in wilde meegaan, legden de medewerkers de fabrieken 4 weken lang in estafettevorm plat.’

De leden mogen het zeggen

En met succes, zo blijkt vandaag. Nu PPG alsnog heeft toegegeven aan de eisen van de bonden, lijkt er een definitief einde aan de stakingen in Amsterdam, Tiel, Den Bosch en Uithoorn te zijn gekomen. ‘Maar dat ligt aan de leden’, zegt Van Binsbergen. ‘Zij krijgen nu 2 weken de tijd om zich over het resultaat te buigen. Pas als zij het ook voldoende vinden, is er sprake van een nieuwe cao. Vinden zij het te weinig, dan pakken we de acties zo weer op.’