Stakingen bij VDL Nedcar opgeschort

Vakbonden accepteren uitnodiging Limburgse autobouwer

De stakingen bij VDL Nedcar in Born worden opgeschort. De vakbonden hebben zojuist een uitnodiging van de directie van de Limburgse autobouwer ontvangen én geaccepteerd om weer te gaan praten over een aangepast sociaal plan. Het overleg wordt morgen, dinsdag 13 juni, hervat. ‘Er zitten voldoende elementen in de uitnodiging die mogelijkheden bieden om eruit te komen’, zegt Jeroen Bruinsma van CNV Vakmensen hoopvol.

Wat die elementen precies zijn wil de vakbondsbestuurder nog niet kwijt. ‘We hebben afgelopen week lang achter de schermen met de werkgever aan tafel gezeten en alle mogelijkheden verkend. Ik denk dat er alles bij elkaar voldoende basis ligt om eruit te komen. Maar dat moet nu eerst blijken uit het formele gesprek. Van daaruit zien we weer verder.’

Voorlopig in de ijskast

Omdat de vakbonden de uitnodiging van de werkgever accepteren, worden de stakingen voorlopig in de ijskast gezet. Dat betekent volgens de CNV-bestuurder niet per se dat ze daar ook blijven. ‘Eerst zullen we in het formele gesprek een resultaat moeten bereiken’, zegt Bruinsma. ‘En daarna moeten de vakbondsleden er ook nog mee akkoord gaan. Pas dan behoren de stakingen definitief tot de verleden tijd.’

Geen sprake meer van continuïteit

De inzet van de onderhandelingen is een verbetering van het huidige sociaal plan. Dat is in 2021 opgesteld met als uitgangspunt continuïteit van het bedrijf. Maar omdat daar geen sprake meer van is -de eerste massaontslagronde is al aangekondigd- willen de bonden een verbetering van de voorwaarden. Nedcar wil die op zich ook wel, maar wilde tot nu toe lang niet zo ver gaan als de bonden en het personeel graag zouden zien. Medewerkers gingen daarom al 8 dagen in staking.