Stakingen bij Smurfit Kappa alsnog opgeschort

Kartonfabrikant doet op laatste moment nieuw cao-voorstel

De stakingen bij de kartonfabrieken van Smurfit Kappa worden met ingang van vanavond (13 juli) 22.00 uur opgeschort. Reden is dat de werkgever op het laatste moment een voorstel deed dat de vakbonden vanmorgen voorlegden aan de stakers. Die zagen daarin voldoende perspectief voor de bonden om verder te praten. CNV-bestuurder Hank Oomkes: ‘Smurfit komt zijn medewerkers eindelijk een stukje tegemoet. Daarom gaan we zo snel mogelijk weer met de werkgever om tafel.’

Het belangrijkste element in het nieuwe voorstel is dat de netto-urenverplichting van 1654 uur per jaar wordt geschrapt en vervangen wordt door een bruto-regeling van 1878 uur. Daarmee wordt voorkomen dat werknemers 2 of 3 dagen per jaar voor niks werken. Oomkes: ‘Het komt erop neer dat in de netto-urenregeling geen rekening wordt gehouden met feestdagen die op een doordeweekse dag kunnen vallen. Dat is in het nadeel van de werknemers. De nu voorgestelde bruto-regeling is veel eerlijker en was een van de eisen van de stakers.’

Extra structurele loonsverhoging

Ook op het gebied van loon is Smurfit bereid een flinke stap te zetten. In eerste instantie bood de kartonfabrikant 8,8% loonsverhoging per 1 april 2023 (met terugwerkende kracht) plus een eenmalige uitkering. Die 8,8% blijft staan, maar nu is Smurfit bereid de eenmalige uitkering om te zetten in een extra structurele loonsverhoging van minimaal 2,2% per 1 januari 2024. De looptijd van de cao zou daarvoor opgerekt moeten worden van 12 naar 15 maanden. ’Een flinke verbetering’, aldus Oomkes.
Daarnaast kunnen medewerkers wat de werkgever betreft straks ook gebruik maken van de volledige RVU als ze nu in deeltijd werken, maar de 5 voorgaande jaren wel fulltime aan het werk waren.

Genoeg aanknopingspunten om verder te praten

Het nieuwe voorstel biedt wat de stakers betreft genoeg aanknopingspunten voor de bonden om verder te praten met de werkgever. Dat is ook de reden dat ze vanaf vanavond hun werk weer oppakken. Mochten de vakbonden en Smurfit tot een resultaat komen, is het uiteindelijk aan de vakbondsleden om erover te stemmen.

De vestigingen die vallen onder de Cao Smurfit Kappa Corrugated zijn: Nieuwe Pekela, Hoogeveen, Loenen, Eerbeek, Soest, Helmond, Etten-Leur, Oosterhout en Eindhoven. In totaal vallen ongeveer 1.100 werknemers onder deze cao. Buiten de cao om zijn nog meer mensen in de fabrieken werkzaam.