Stakingen bij Lantor BV worden intensiever, nu 4 dagen

‘Hoog tijd dat de werkgever zijn mensen serieus neemt’

De stakingen bij Lantor BV in Veenendaal gaan een nieuwe fase in. Na een prikactie van 2 uur en een staking van 24 uur, leggen medewerkers vanaf morgen 6 maart maar liefst 4 dagen achter elkaar het werk neer. ‘Tot nu toe denkt de werkgever dat het wel los zal lopen. Maar de mensen zijn echt boos. Het wordt tijd dat de werkgever zijn kop uit het zand haalt en zijn mensen serieus neemt’, zegt Kitty Huntjens van CNV Vakmensen.

Vakbonden CNV en FNV zijn al maanden in gesprek met de directie over een nieuwe cao. De bonden willen dat de lonen daarin meestijgen met de inflatie, maar Lantor wil niet verder gaan dan 6 procent. ‘Dat klinkt hoog, maar je kunt daar vandaag de dag echt niet meer mee aankomen’, zegt Agostino Di Giacomo Russo van FNV Procesindustrie. ‘De inflatie ligt al maandenlang rond de 10%. Mensen moeten hun boodschappen kunnen blijven betalen, maar dat lukt niet op deze manier. Onbegrijpelijk dat de werkgever dat niet inziet. Of erger nog: niet wil inzien.’

Lantor is wel heel naïef

Ook Kitty Huntjens van CNV Vakmensen vindt dat de werkgever zich wel heel naïef opstelt. ‘Een staking van 2 uur of desnoods van een dag kan Lantor nog wel opvangen, zo redeneren ze. Maar daarmee gaan ze voorbij aan de kern van het probleem, namelijk dat de meer dan honderd werknemers hun vertrouwen in het bedrijf verliezen. Dat blijkt wel uit het feit dat ze bereid zijn in ieder geval tot en met donderdag het werk neer te leggen. En misschien daarna ook nog wel.’

Er ontstaat een mooie solidariteit