Stakingen bij KLK Kolb voorlopig opgeschort

‘Beweging directie chemiefabriek goed genoeg om voor te leggen’

De stakingen bij chemiefabriek KLK Kolb in Delden (Ov.) zijn voorlopig opgeschort. Vrijdagavond (26 mei) kwam uit informeel overleg tussen bonden en directie een onderhandelingsresultaat dat CNV-bestuurder Rick Pellis zijn leden wil voorleggen: ‘De directie doet nu een bod van onder andere 9% loonsverhoging en eenmalig € 750. Dat wil ik de leden niet onthouden. Zij mogen het zeggen.’

Het resultaat betekent dat de stakingen vanaf zaterdagmorgen 7.00 zijn opgeschort en dat de mensen die op het rooster stonden inmiddels weer aan het werk zijn gegaan.

Kopje koffie start van de beweging

Pellis is blij met de beweging van de directie. Die begon afgelopen week al toen de top van het bedrijf inging op een uitnodiging van de stakers om donderdagochtend met ze op de parkeerplaats een kopje koffie te drinken. ‘Het was duidelijk dat we in een patstelling waren beland’, zegt de CNV-bestuurder. ‘Uit die situatie moesten we geraken. Door de directie tussen de stakers uit te nodigen voor een kopje koffie hoopten we op wat begrip voor beide standpunten. Van daaruit ontstonden er openingen die leidden tot het informele gesprek en het onderhandelingsresultaat van gisteren.’

Leden mogen beslissen

Pellis realiseert zich dat wat er nu op tafel ligt niet voor de volle 100% tegemoet komt aan de eisen van de stakers. ‘We gingen natuurlijk voor 10% loonsverhoging structureel’, zegt hij. ‘Maar met 9% plus € 750 eenmalig komen we een heel eind. Ook op andere punten heeft de directie bewogen. Ik vind dat de leden mogen beslissen of dit goed genoeg is. Keuren zij het af, dan pakken we de staking weer op.’