Staking Villeroy & Boch op laatste moment voorkomen

Leden accepteren op de valreep een verbeterd eindbod

De geplande staking bij Villeroy en Boch gaat op het laatste moment niet door. Vanochtend, vlak voor het verstrijken van het ultimatum, kwam de sanitairproducent uit Roden (Gr.) met een verbetering van zijn eindbod. Tijdens een extra ledenvergadering zojuist, bleek dat de leden zich erin konden vinden. CNV-onderhandelaar Saskia Spaargaren is blij. ‘Villeroy en Boch heeft volgens het eigen jaarverslag in 2022 boven verwachting gepresteerd. Het is terecht dat de mensen die dat mogelijk maakten daar nu ook wat van terugzien.’

Toch zag het daar lange tijd niet naar uit. De vorige cao duurde 2 jaar en liep af op 30 juni. Daarin was nog geen rekening gehouden met de hoge inflatie. ‘Wat ons betreft was een flinke loonsverhoging nodig om medewerkers weer enigszins in de pas te lopen’, zegt Spaargaren. ‘Maar de werkgever bood in eerste instantie veel te weinig.’

Winstdoelstelling in 2022 overtroffen

Villeroy en Boch, dat in Roden vooral badkamer- en wc-interieurs maakt, vond in eerste instantie namelijk niet dat de bedrijfsresultaten van het afgelopen jaar aanleiding boden voor een flinke verbetering van de positie van de medewerkers. Pas toen de vakbonden de sanitairproducent op het eigen jaarverslag wezen (daarin staat dat de winstdoelstellingen voor het boekjaar 2022 niet alleen zijn gehaald, maar zelfs zijn overtroffen) en dreigden met staking kwam het bedrijf, waar ongeveer 100 mensen werken, in beweging. ‘Al was het op het laatste moment’, aldus Spaargaren.

Last-minute ledenvergadering

Want terwijl het ultimatum vandaag om 12.00 zou verlopen, kwam pas deze ochtend een significant verbeterd voorstel binnen. ‘Het plan was eigenlijk om aan het eind van deze avond te starten met de staking’, licht de CNV-onderhandelaar toe. ‘Om die eventueel nog te kunnen voorkomen, hebben we als vakbonden op het laatste moment een ledenvergadering belegd waarin we dit verbeterde eindbod voorlegden. Dat is zojuist gebeurd en de leden zijn akkoord. De staking is daarmee van de baan.’

Afgesproken is nu dat de medewerkers een loonsverhoging krijgen van € 130,- én 2% per 1 juli 2023 (dus met terugwerkende kracht) en van nog eens 2% per 1 januari 2024. De cao loopt van 1 juli 2023 tot en met 30 juni 2024.